
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Cechy osobowościowe menedżera
oraz ich wpływ na proces kierowania i zarządzania firmą
Menedżer oznacza dyrektora, administratora, zarządzającego, zarządcę,
przełożonego. Menedżer jest kierownikiem danego zespołu ludzkiego, jego rola
sprowadza się do osiągnięcia przez zespół określonych celów. Cele te są
postawione zespołowi lub też bierze on udział w ich realizacji. Na średnim
szczeblu zarządzania mamy do czynienia z menedżerami zajmującymi stanowiska
zastępców dyrektorów lub też kierowników dużych działów, głównych inżynierów,
głównych ekonomistów, głównych księgowych. Podlegają oni menedżerom najwyższego
szczebla zarządzania oraz kierują pracą zarówno menedżerów najniższego szczebla,
jak też pracowników, tych zwłaszcza, którzy są zatrudnieni na tzw. samodzielnych
stanowiskach. Najliczniejszą grupę w organizacji stanowią menedżerowie
pierwszego, czyli najniższego szczebla. Często są to pracownicy nadzoru lub też
kierujący ściśle określonym zespołem. Stanowiska, jakie można zaliczyć do tej
kategorii zarządzania, są to np.: kierownik działu transportu, kierownik działu
reklamacji, kierownik sekcji rozliczeń materiałów, kierownik magazynu. Na ogół
kierują oni wyłącznie pracą szeregowych pracowników organizacji. W organizacji
menedżerowie realizują tzw. funkcje zarządzania. W kolejności są one
następujące: planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrola. Podczas
planowania menedżer odpowiedzialny jest za wyznaczenie celu globalnego i wiązki
celów szczegółowych, które przyczyniają się do jego realizacji. Menedżerowie
szczebla centralnego ustalają cele globalne, jak też cele strategiczne, których
realizacja dotyczyć będzie przedziału czasu od roku do pięciu lat. Tylko
niekiedy wyznaczane są cele o jeszcze dłuższym horyzoncie czasu.
Menedżerowie średniego szczebla przeważnie
zajmują się planowaniem taktycznym, zwanym też planowaniem średniookresowym. Na
ogół jest to okres od miesiąca do roku. Menedżerowie pierwszego szczebla
kierowniczego ustalają plany, ale krótkoterminowe, dotyczące danego dnia lub też
dekady. W etapie organizowania menedżerowie określają, kto i co powinien robić,
żeby organizacja mogła osiągnąć swoje cele. Ustalają też hierarchię celów i
zadań. W ramach tej funkcji określają dobór, rozmieszczenie i wyszkolenie
personelu do wykonania określonych zadań w organizacji.
Funkcja kierowania w literaturze przedmiotu
bywa też określana jako: prowadzenie, przewodzenie, motywowanie, inicjowanie.
Polega ona na tym, że menedżerowie powodują takie działania, by członkowie
organizacji postępowali w sposób, który przyczyni się do osiągnięcia ustalonych
celów. Menedżerowie realizujący tę funkcję pracują bezpośrednio z członkami
organizacji i muszą dostarczać motywacji, która wśród podwładnych wyzwala
skuteczność i energię. Podczas kontrolowania menedżerowie muszą spowodować, żeby
działania personelu rzeczywiście prowadziły do osiągnięcia ustalonych celów.
Funkcję tą można podzielić na następujące subfunkcje: określenie mierników oceny
wykonania zadań, bieżący pomiar mierników oceny i porównywanie ich z miernikami
założonymi, podejmowanie działań korygujących w sytuacji, kiedy występują
odstępstwa. Nie jest nowością, że odniesienie zawodowego sukcesu stanowi dla
współczesnych menedżerów duże wyzwanie, które czasem przeradza się nawet w
życiowy cel. Nie jest zaskakującym również stwierdzenie, że w związku z tym
wiele osób stara się znaleźć „receptę na sukces”. Równie dobre efekty mogą
osiągnąć ludzie różniący się osobowościami, np. charakterami i inteligencją.
Jednak ci, którzy zwrócili na siebie uwagę swoimi ponadprzeciętnymi rezultatami,
mają wiele wspólnych cech. Wyróżniają się oni wyjątkowym zaangażowaniem w pracę,
gruntownym wykształceniem, są entuzjastami, wiedzą jaką drogą chcą iść, mają
świadomość celu swoich wysiłków. Mają również odpowiedni wybór środków by je
osiągnąć, umieją dostrzegać zachodzące w otoczeniu zmiany i wykorzystywać je do
kreatywnych i zyskownych działań. Tak więc nasuwa się wniosek, że oprócz wiedzy
merytorycznej i doświadczenia praktycznego, ważnym kryterium kwalifikującym daną
osobę do piastowania odpowiedzialnej funkcji menedżera, są
cechy osobowościowe menedżera. Można to
uporządkować w sposób następujący:
1. Od ponad ćwierć wieku jest oczywistym, że pełnienie funkcji menedżera wymaga
określonych cech psychofizycznych. Menedżer musi być odporny na zmęczenie i
zdolny do wykonywania bardzo zróżnicowanych zadań w całkowicie nienormowanym
czasie pracy, który rzadko trwa krócej niż 10-12 godzin dziennie. Konieczna jest
podzielność uwagi, a zarazem zdolność do koncentracji i szybkiego reagowania.
Praca menedżera obfituje w stresy i przeciążenia, a sukcesy przeplatają się z
porażkami. Po to, by radzić sobie w zmieniających się sytuacjach, potrzebna jest
odporność na stresy i umiejętność chłodnej, spokojnej analizy. Nie wolno ulegać
emocjom i nabierać zbyt osobistego stosunku do spraw i ludzi.
2. Zarówno zarządzanie jak i własna kariera wymagają od menedżera specyficznej
motywacji. Potrzebna jest silna motywacja i potrzeba osiągania prestiżu i
wartości materialnych. Konieczna jest potrzeba władzy, czyli dominacja nad
innymi, a zarazem wielkie ambicje osiągnięcia samorealizacji i sukcesu firmy,
zamiłowanie do ryzyka i związanych z nim emocji, ale także potrzeba tworzenia
trwałych wartości i bycia społecznie użytecznym. Tak silna motywacja stwarza
podstawy do narzucenia sobie morderczego tempa pracy i żelaznej dyscypliny. Jest
ona trudna do pogodzenia z życiem rodzinnym. Osoby, które chcą wiele czasu
poświęcić rodzinie, nie znajdą go już dla firmy. Błędem jest przypisywanie
menedżerom zarówno wyłącznie wilczych, jak i wyłącznie szlachetnych pobudek, w
rzeczywistości bowiem występują one jednocześnie.
3. Menedżerowie muszą wiedzieć, umieć, chcieć i lubić oddziaływać na innych
ludzi tj. nimi kierować. Z niewielką przesadą można powiedzieć, że
instrumentalne traktowanie innych jest ich zawodem. Oznacza to przede wszystkim
zdolność do empatii, czyli wczuwania się w np.: motywy, postawy i uczucia innych
ludzi oraz zrozumienia dlaczego zachowają się tak, a nie inaczej. Wiąże się z
tym ściśle umiejętność słuchania, by jak najwięcej dowiedzieć się od rozmówcy.
Nie jest więc dobrym menedżerem ktoś, kto bez przerwy monologuje nie
dopuszczając rozmówców do głosu, emocjonalnie reagując na ich wypowiedzi.
Umiejętność słuchania dotyczy także czytania między wierszami i prawidłowego
rozszyfrowywania mimowolnie wysyłanych przez rozmówcę słabych sygnałów. Dobre
rozumienie innych jest warunkiem zindywidualizowanego podejścia do nich, czyli
odwoływania się do takich motywów, które są dla konkretnej osoby najważniejsze.
Oddziaływanie na ludzi wymaga umiejętności aktywnego komunikowania się, czyli
przekazywania im zamierzonych komunikatów. Szczególnie ważna jest umiejętność
konkretnego i zwięzłego wyrażania się w mowie i w piśmie.
4. Zarządzanie wymaga określonych kwalifikacji i umiejętności intelektualnych, z
których najważniejszą jest szybkie uczenie się, poznawania nowych rzeczy,
opanowywania nowych umiejętności. Dziś nadzwyczaj szybko zmienia się przede
wszystkim otoczenie firmy i wynikające stąd szansę i zagrożenia. Dobra
orientacja w ekonomicznym, społecznym, politycznym i prawnym otoczeniu
przedsiębiorstwa wymaga szerokich horyzontów i stale aktualizowanej wiedzy z
różnych dziedzin: polityki, ekonomii, finansów, historii, kultury i innych. Po
to, by prawidłowo rozumieć i interpretować informacje oraz wyciągać z nich
wnioski dla własnej firmy, konieczne jest solidne, ogólne wykształcenie w
zakresie ekonomi, socjologii, nauk politycznych i prawa. Umiejętności
analityczne nie wystarczają jednak do tworzenia wizji i długofalowych strategii.
Konieczna jest także umiejętność syntezy. Polega ona na zdolności generowania
różnych ogólnych koncepcji firmy w mniej lub bardziej dalekiej przyszłości,
czyli na formułowaniu alternatywnych odpowiedzi na pytania typu: Co chcemy
osiągnąć? Kim chcemy być dla naszych klientów? Z tymi ogólnymi koncepcjami wiążą
się pewne eksperymenty myślowe. Polegają one na symulowaniu przyszłości, czyli
badaniu, jakie są szansę i zagrożenia realizacji każdej z tych ogólnych
koncepcji, w różnych sytuacjach i w różnych układach warunków. W końcu jakie
sytuacje mogą zaistnieć na zewnątrz i wewnątrz organizacji, jakie koszty będą z
nimi związane oraz jakich zasobów wymaga urzeczywistnienie każdej z tych
koncepcji. Na tej podstawie można wybierać kierunki działania na przyszłość. Nie
są to bynajmniej wybory jednorazowe, dokonywane raz na zawsze. W szybko
zmieniającym się świecie takich przewartościowań ogólnej koncepcji
funkcjonowania firmy trzeba dokonywać stale, chociażby po to, by doskonalić i
aktualizować realizowane strategie. Trzeba też wiedzieć, jakie są możliwości i
koszty zmiany strategii i przechodzenia z jednej koncepcji do innej. W trakcie
swojej pracy menedżerowie odwołują się do pomocy konsultantów, doradców,
ekspertów, korzystają ze specjalistycznych analiz i wyników badań zarówno
takich, które sami zlecili, jak i takich, które prowadzone były niezależnie.
Ogromnym uproszczeniem byłoby mniemanie, że zwalnia ich to z obowiązku
samodzielnego myślenia i dobrego rozeznania w przedmiocie ekspertyz czy opinii
fachowców. Umiejętność formułowania pytań, rozumienia odpowiedzi oraz
identyfikowania spraw najważniejszych wymaga zarówno wiedzy, jak i mądrości,
intuicji i doświadczenia. Nie musi to być wiedza szczegółowa, musi jednak
umożliwiać zrozumienie podstawowych przesłanek rozumowania ekspertów oraz
związku między tymi przesłankami a płynącymi z nich wnioskami. Inaczej powstaje
zagrożenie manipulacji działaniami kierownictwa, czyli nieformalnego przejęcia
przez ekspertów władzy w organizacji. Niestety w praktyce występuje zjawisko
zmarnowania niemałych nakładów na doradztwo. Analityczna i koncepcyjna praca
menedżera nie przebiega w izolacji od zespołu jego bliższych i dalszych
współpracowników. Umiejętność pracy w zespole, zespołowego generowania pomysłów
i prowadzenia wspólnie eksperymentów myślowych znakomicie zwiększa skuteczność
kierownictwa. Wiele zależy od postawy szefa, jego prawidłowej oceny
intelektualnych możliwości współpracowników, szacunku dla cudzych poglądów i
odmienności opinii oraz umiejętności uznawania cudzych racji. Jest to zadanie
trudne, gdyż nic można swoim uporem, niekiedy wbrew opiniom ekspertów i
współpracowników, paraliżować i powstrzymywać szybkiego podjęcia decyzji.
5. Nie jest prawdą, że menedżer nie musi niczego dokładnie umieć i potrafić
osobiście wykonać. Znaczna część menedżerów najwyższego szczebla otrzymała
specjalistyczne wykształcenie (inżynierskie, prawnicze, finansowe, lub w
zakresie nauk ścisłych) i awansowała wykonując specjalistyczne zadania, np. w
dziedzinie produkcji, badań i rozwoju, projektowania, marketingu lub finansów.
Wykonywanie funkcji zarządzania wymaga wielu bardzo konkretnych umiejętności,
takich jak: znajomość języków obcych, zwłaszcza angielskiego w stopniu
umożliwiającym prowadzenie korespondencji i negocjacji; umiejętność obsługi
komputera, a szczególnie korzystania z edytorów tekstu oraz standardowych
pakietów statystycznych i finansowych, a nawet programów symulacyjnych;
umiejętność przekonywania, prowadzenia dyskusji, przemawiania, udzielania
wywiadów, prowadzenia negocjacji; rozumienie i samodzielne tworzenie dokumentów
organizacyjnych, zwłaszcza: kontraktów, opisów pracy, zakresów czynności,
schematów organizacyjnych, regulaminów, notatek służbowych, okólników; biegła
znajomość dokumentacji księgowej i finansowej, szczególnie: bilansów, budżetów,
normatywów, wniosków kredytowych, czeków, weksli, faktur, przelewów; opanowanie
zasad i procedur uczestnictwa na rynku kapitałowym, finansowym i walutowym;
umiejętność posługiwania się statystycznymi technikami analizy danych, zwłaszcza
w takich obszarach, jak: kontrola jakości, zaopatrzenie, transport i logistyka,
finanse i inwestycje kapitałowe. Współczesny menedżer musi rozumieć to, co robią
jego podwładni, by móc ich kontrolować, a nawet w szczególnych wypadkach
samodzielnie wykonać techniczne czynności, np. gdy realizowane są sprawy pilne,
najwyższej wagi lub gdy ich realizacja przebiega w nietypowych warunkach pod
nieobecność sztabu. Najważniejsze negocjacje, analizy, kontrakty są naturalnym
obszarem działania osoby sprawującej naczelne kierownictwo.
6. Menedżer musi umieć celowo dysponować swymi osobistymi zasobami, których
powinien używać na rzecz organizacji. Najważniejsze z tych zasobów to: czas,
energia, czyli zdolność do działania i reputacja czyli zaufanie i autorytet
jakim darzona jest dana osoba. Regułą musi być oszczędne gospodarowanie tymi
zasobami i przeznaczenie ich na realizację celów najważniejszych. Oznacza to, że
kierownicy powinni umieć wygospodarować czas na refleksje, pracę koncepcyjną
oraz rozszerzanie wiedzy. Wezwania do oszczędzania własnego czasu rzadko który
menedżer wprowadza w życie. Presja bieżących zajęć jest zbyt silna. Na pracę
koncepcyjną pozostaje mu więc czas wolny, weekendy, wakacje. Uzasadnia to
stwierdzenie, że zarządzanie jest ciągle niekończącą się pracą i z reguły odbija
się niekorzystnie na życiu osobistym zarządzających. Oszczędne gospodarowanie
energią oznacza unikanie przeciążeń i dbałość o formą fizyczną i psychiczną.
Podstawowe znaczenie z tego punktu widzenia ma umiejętność relaksowania się.
Najczęściej zalecane są w tym celu ćwiczenia fizyczne, sport, życie rodzinne.
Mimo, że większość menedżerów próbuje stosować się do tych zaleceń, większości
jednak nie udaje się uniknąć wypalenia i poważnych problemów zdrowotnych, przede
wszystkim zawałów.
7. Reputacja menedżera mierzona jest przede wszystkim zaufaniem do czynionych
przez niego obietnic, do jego słowa, przekonaniem o słuszności jego sądów, o
trafności podejmowanych przez niego decyzji, posłuchem, jakim się cieszy wśród
podwładnych, kolegów, zwierzchników, klientów czy dostawców. Tak rozumiany
autorytet jest zasobem rzadkim i trudno odnawialnym: łatwo go stracić, trudno
zyskać, a jeszcze trudniej odzyskać. Wynika stąd postulat bardzo oszczędnego
angażowania osobistego autorytetu i to jedynie wówczas, gdy jest się pewnym, że
słowo będzie dotrzymane. Szczególnie istotna jest słowność w sprawach
finansowych, terminów dostaw, gwarancji jakości itp. Zarówno zarządzanie, jak i
kontakty handlowe czy finansowe, w ogromnej mierze opierają się na zaufaniu.
Zaufanie zaś ma z reguły konkretne imię, nazwisko i adres. Zaufanie do firmy i
zaufanie do jej szefa są ze sobą ściśle powiązane.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|