
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Ocena strategii rozwoju przedsiębiorstwa na
przykładzie firmy
Sukces firmy zależy nie tylko od jej wielkości, ale od tego czy jest ona
ekspansywna. Firma powinna do czegoś dążyć, powinna chcieć coś osiągnąć w swojej
dziedzinie. Małe ale mobilne firmy często odnoszą sukces i wtedy stają się
wielkie. Firma, wkraczająca w przyszłość i taka która chce się rozwijać, musi
wiedzieć, czym chce być, jakie cele i w jaki sposób ma je osiągnąć, jakie ma
szansę powodzenia, z jakimi zagrożeniami musi się liczyć w osiągnięciu pozycji.
Menedżerowie muszą opracować koncepcję całościowego rozwoju firmy i jego
przyszłej pozycji na rynku i otoczenia. Tak opracowana koncepcja uwzględniająca
własne wyobrażenia o przyszłości i uwarunkowania sytuacyjne oraz potrzeby i
możliwości nazywa się strategią. Strategia to określona koncepcja systemowego
działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych
celów przedsiębiorstwa i ich modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w
jego otoczeniu, określeniu zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych
celów oraz sposobów postępowania zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i
wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku i zapewnienie
przedsiębiorstwu korzystnych warunków egzystencji i rozwoju. Menedżer przed
zbudowaniem dobrej i
skutecznej strategii firmy, powinien
dokonać dwóch analiz: strategiczną diagnozę otoczenia firmy i strategiczną
diagnozę organizacji.
Strategiczną analizę otoczenia firma
powinna dokonywać co najmniej na trzech poziomach: środowiska, branży i grupy
strategicznej. Analizę środowiska firmy należy rozpocząć od identyfikacji
otoczenia dalszego i bliższego. Otoczenie dalsze to takie zmiany, które wpływają
na działanie firmy, ale na które firma nie ma wpływu np. zmiany polityczne,
regulacje prawne. Otoczenie bliższe to z kolei zmiany, które mają wpływ na
firmę, na które firma może mieć również wpływ, tzn. może je zmieniać i
kształtować np.: odbiorcy, konkurenci, dostawcy lub lokalna społeczność. W
otoczeniu tym toczy się walka konkurencyjna. Ostatnim etapem przy analizie
środowiska jest
analiza szans i zagrożeń, czyli ocena
trendów i możliwych zdarzeń w wyróżnionych segmentach w kategoriach szans i
zagrożeń, jakie potencjalnie tworzą. Efektem analizy szans i zagrożeń jest
zbudowanie diagnozy i prognozy relacji między firmą a jej środowiskiem, taki
sposób, aby uniknąć zagrożeń i skorzystać z szans. Kolejnym krokiem w analizie
strategicznej jest
analiza konkurencji w branży. Najbardziej
standardowym modelem tej analizy jest tzw.
model pięciu sił opracowany przez Portera.
Te pięć podstawowych sił to: bariery wejścia, dostawcy, odbiorcy, substytuty,
rywalizacja między konkurentami. Intensywność rywalizacji w ramach branży
kształtują następujące zmienne: tempo wzrostu branży, stopień zróżnicowania
produktów ( możliwość zbudowania marki ), koszty stałe, liczba i zróżnicowanie
konkurentów. Z punktu widzenia firmy nowo wchodzącej do branży, jak i
konkurentów budujących swoją strategię znacznie bardziej istotnym otoczeniem
może być konkretna grupa strategiczna niż cała branża. Grupą strategiczną jest
zbiór firm stosujących podobne strategie działania.
Analizę grupy strategicznej dokonuje się, dla
określenia tych zmiennych, które mają decydujący wpływ na powstawanie barier
mobilności, a także dla określenia grup dominujących, ważnych i marginalnych w
sektorze. Analizę grupy strategicznej dokonuje się również dla sprecyzowania
możliwości przesunięć strategicznych firmy w ramach sektora. Firma może wzmocnić
pozycję własnej grupy strategicznej, przesunąć się do lepszej grupy
strategicznej lub opuszczenie grupy strategicznej i stworzenie nowej grupy.
Uzupełnieniem strategicznej diagnozy otoczenia firmy powinna być
strategiczna diagnoza organizacji. Celem
strategicznej diagnozy organizacji jest zrozumienie jej potencjału
konkurencyjnego teraz i w przyszłości. Tworzywem dla tego potencjału są zasoby i
umiejętności, które w porównaniu z konkurencją będą stanowiły o siłach i
słabościach firmy na rynku. Analizę organizacji dla małej firmy można dokona za
pomocą
analizy SWOT. Jest to model prosty i daje
dobry obraz sytuacji organizacji. Analiza SWOT polega na określeniu słabych i
silnych stron firmy tzw. otoczenie wewnętrzne oraz zewnętrznych szans i
zagrożeń. Silnymi stronami firmy są przede wszystkim jej unikalne zasoby,
umiejętności lub inne aspekty odróżniające ją w pozytywny sposób od konkurentów.
Silna strona firmy to specyficzna przewaga, na której można budować strategię,
np.: lokalizacja, dostęp do tanich źródeł finansowania, patenty, własna
technologia, lojalni pracownicy. Słabymi stronami firmy są wszystkie aspekty jej
funkcjonowania, które ograniczają sprawność firmy lub blokują jej rozwój, np.
zadłużenie, przestarzała technologia, słaby marketing. Po przeprowadzaniu
strategicznej analizy otoczenia firmy i organizacji firmy, można pomyśleć o
zbudowaniu
skutecznej strategii rozwoju firmy. Istotą
skutecznej strategii firmy jest, po pierwsze - wyraźne określenie tożsamości
firmy, a po drugie - firma powinna w otoczeniu odróżniać się od konkurencji.
Strategia firmy składa się z pięciu
zasadniczych elementów: misja firmy, domena firmy, przewaga strategiczna, cele
strategiczne oraz funkcjonalne prognozy działania.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|