
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Zarządzanie personelem na przykładzie firmy
Zarządzanie personelem jest integralną częścią
zarządzania strategicznego, które obejmuje decyzje, które z kolei wyznaczają
kierunek rozwoju i wzrostu przedsiębiorstwa. Zarządzanie to realizuje deklarację
intencji (zamierzeń) i misji przyjęte przez najwyższy szczebel zarządzania. W
formułowaniu
strategii zarządzania zasobami pracy, poza
uwzględnieniem ogólnych założeń, poszczególne koncepcje mogą różnić się
szczegółowymi rozwiązaniami. Wyróżnić można trzy strategie zarządzania
personelem. Do pierwszej grupy zalicza się te strategie, w których kładzie się
nacisk na aspekty ekonomiczno - praktyczne, do drugiej z kolei te, w których
dominuje humanistyczny aspekt potencjału ludzkiego i wreszcie trzeci, który
łączy w sobie dwie poprzednie.
W zarządzaniu personelem najważniejszą rolę
pełni kilka ważnych elementów. Jest to m.in. niezbędność spójności wewnętrznej
elementów zarządzania personelem, kultury organizacji nakierowanej na
kreatywność pracowników, właściwe ułożenie stosunków pracowniczych, integracji
pracowników wokół upragnionego sukcesu. Te myśli kierowane są przede wszystkim
do pionu zarządzania liniowego wspieranego przez kierownika komórki personalnej.
Ważnymi elementami zarządzania personelem w przedsiębiorstwie są: kierownictwo
najwyższego szczebla zarządzania, kierownicy pionu liniowego, kierownik
personalny i pozostali zatrudnieni pracownicy. Tym, co elementy te czyni wobec
siebie spolegliwymi i ukierunkowuje ich myślenie i działanie jest identyfikacja
z rolami jakie przyjęli na siebie podpisując umowę o pracy. Identyfikacja z rolą
jest przesłanką wykonywania przypisanych pracownikowi funkcji, daje również
gwarancję, że zachowania pracowników są zgodne z obowiązującym modelem lub
algorytmem. W praktyce oznacza to, że każdy z zatrudnionych dokładnie realizuje
powierzone zadania. Taka postawa szczególnie jest cenna u kadry średniego i
podstawowego szczebla zarządzania, przestrzegają oni nie tylko ustalonych
przepisami zachowań, ale sami są przykładem takich zachowań dla innych. Spójność
oznacza, zwłaszcza w postępowaniu kadry średniego i wyższego szczebla
zarządzania, że w relacjach z kierowanymi przestrzegają ustalonych reguł.
Podporządkowują się ustaleniom pozyskiwania i
motywowania pracowników. Zbiór wartości,
norm, postaw i podstawowych zwyczajów podzielanych przez członków
przedsiębiorstwa i upowszechnianych w drodze przekazu zawodowego i pokoleniowego
tworzy
kulturę organizacji. Tak rozumiana kultura
firmy kształtuje się, albo tworzy, w procesie funkcjonowania przedsiębiorstwa.
Pewne jej elementy wnoszą do niej zatrudnieni pracownicy, inne są konsekwencją
struktury organizacyjnej, rodzaju
realizowanych zadań i powstałych na tym tle interakcji. Jeszcze inne są wynikiem
stylu kierowania, prestiżu firmy w otoczeniu, wartości misji jaką pragnie
zrealizować. Jeżeli wszystkie elementy kultury staną się własnością
zatrudnionych, lub pracownicy będą się z nią utożsamiać, to wówczas ukształtuje
się kultura przedsiębiorstwa, którą będą sobie przekazywali. Kultura firmy
przynieść może wymierne efekty jak: zwiększoną produktywność, niezawodność
produktów lub usług, sprawność obsługi klientów, innowacji, rzetelność pracy,
jej jakość, życzliwość we wzajemnych stosunkach, a w konsekwencji - skuteczność
zarządzania.
W systemie zarządzania zasobami pracy zwraca się dużą uwagę na stosunki pracy,
które mogą wpływać na jakość kultury firmy. Jeśli potencjał zasobów pracy ma
współuczestniczyć w efektywności przedsiębiorstwa to nie może być obojętna dla
wszystkich szczebli kierowania atmosfera pracy, poczucie pracownika, iż jest w
nim podmiotem, poczucie satysfakcji z mądrego kierowania. Ważne miejsce w
systemie stosunków pracowniczych zajmują relacje przełożony - podwładny. Mądrość
kierowników, posiadane umiejętności empatyczne oraz styl kierowania mogą
sprawić, że kierowani będą wysoko oceniali walory umysłu i charakteru
przełożonych. Jeżeli w praktyce kierownicy zaufają, składanym w czasie doboru na
stanowiska zapewnieniom, że zatrudniający się chcą być efektywnymi i lojalnymi
pracownikami to można oczekiwać, iż kierowane do nich polecenia będą wykonywać
właśnie ze względu na zaufanie jakim darzą przełożonych. Pracownicy podejmując
decyzje o zatrudnieniu się pragną tym samym przyczyniać się do realizacji misji
i celów jakie przyjęła firma. Jeśli kierownictwo stworzy klimat i warunki
związania się pracowników z przedsiębiorstwem na dłuższy okres czasu, atmosferę
dobrego samopoczucia, uznania dla tego, co robią, rozwoju zawodowego to mogą
mieć poczucie współautorstwa realizowanych celów. Podkreślanie uznania dla
wkładanego wysiłku, zaznaczanie indywidualnego wkładu i indywidualności
pracownika wyzwala u niego twórczą atmosferę oraz samokierowanie się w pełnionej
roli. Kierownictwo przedsiębiorstwa zachęcając do uczestnictwa w wyborze na
przykład sposobów realizacji celów, rozszerzając zakres samokierowania i
samokontroli podwładnych daje im poczucie podmiotowości, a tym samym poczucie
współkreowania celów firmy. Jest to też droga, na której pracownik może
realizować własne potrzeby. Stopień integracji pracownika z firmą będzie tym
większy, im pracownik ostrzej będzie dostrzegał, że firma dba o jego rozwój,
dobrze go wynagradza, stwarza warunki dla indywidualnej kariery, gwarantuje
długotrwałe zatrudnienie i zapewnia godziwą emeryturę.
Również ważne miejsce w przedsiębiorstwie zajmują ludzie. Oni są twórcami misji
i celów, do których firma zmierza, ale są również ich realizatorami. Bez
kompetentnych, oddanych przedsiębiorstwu ludzi szansę na efektywne
przedsiębiorstwo są bardzo małe. Dlatego tak bardzo ważne są wszystkie
elementy systemu kadrowego. Elementami tymi
są: planowanie kadrowe, rekrutacja (albo selekcja) kandydatów, dobór na
stanowiska, wprowadzenie do pracy, rozwój pracowników, ocena zachowań
pracowników w procesie pracy, awanse i przeniesienia pracowników wewnątrz firmy,
zwolnienia (odejścia), doradztwo wobec kadry kierowniczej i pracowników oraz
administrowanie spraw pracowniczych. Zarówno pobudzenie jak jego kierunek,
natężenie i wielkość zależy od zakresu oddziaływania na pracowników.
Oddziaływanie w przedsiębiorstwie wyraża się wpływem różnych elementów
rzeczywistości zakładu i procesu pracy na pracowników. Wpływ ten wywieraj ą
przede wszystkim: kadra kierownicza, kultura organizacji, system płac,
stanowisko pracy, interakcje między pracownikami i prestiż firmy w środowisku.
Oddziaływanie motywacyjne ma zjednywać pracowników dla osiągania sukcesów przez
firmę. To zjednywanie i zachęcanie do lepszej, wydajnej pracy obejmować powinno
wszystkich pracowników. W tym celu stosowane są różne techniki motywacyjne. W
zakres strategii zarządzania personelem wchodzi również dbanie o rozwój
zatrudnionych pracowników. Szansę na taki rozwój stwarza: organizowane przez
przedsiębiorstwo szkolenie i doskonalenie zawodowe, oddziaływanie na pracowników
kultury firmy, ustalanie ścieżek rozwojowych dla pracowników i ocena pracy
pracowników. Ważne jest również materialne środowisko pracy, które wyznaczają
trzy grupy czynników, a mianowicie: czynniki fizyczne (np. oświetlenie, drgania,
hałas, kolorystyka pomieszczeń i urządzeń itp.,) czynniki chemiczne i czynniki
biologiczne. Środowisko to może w pewnych przypadkach wywierać niekorzystny
wpływ na stan psychiczny pracownika, a tym samym na efektywność jego pracy.
Bezpośrednim skutkiem niewłaściwych warunków pracy są choroby zawodowe i
wypadki. Wyodrębnione wyżej elementy systemu zarządzania zasobami pracy
podkreślają jego szczególność w strategii zarządzania przedsiębiorstwem.
Przyznanie w strategii firmy zatrudnionym pracownikom miano podmiotu i uznanie,
że zarządzać nim mogą tylko mądrzy kierownicy oraz wymienione wyżej inne
postulaty nadają systemowi zarządzania personelem wartość, która uzyskuje wysoką
rangę w konfrontacji z innymi systemami.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|