
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Szkolenie i doskonalenie zawodowe wspierające
proces rozwoju pracowników na przykładzie firmy
Charakteryzując system kadrowy wskazać można, iż stanowi on element strategii
organizacji. W zakres tej strategii wchodzi również
szkolenie i doskonalenie zawodowe pracowników.
Powodów ku temu, że ten rodzaj działalności uzyskuje bardzo wysoką rangę jest
przynajmniej kilkanaście. Niektóre z nich to: Utrzymanie się na rynku wytwórców,
zwiększanie konkurencyjności, które wymaga nie tylko nowoczesnego potencjału
technicznego, ale przede wszystkim pracowników dysponujących nowoczesną wiedzą i
umiejętnościami systematycznie je wzbogacającymi. Systematyczne zmiany
techniczne i technologiczne, unowocześniana automatyzacja stanowisk pracy
stwarzają zapotrzebowanie na odpowiadającą im wiedzę i umiejętności pracowników,
natomiast zmiany w wyposażeniu stanowisk pracy powodują zmiany w strukturach
organizacji oraz w systemie kierowania ludźmi, co wymaga systematycznego
podnoszenia wiedzy i umiejętności kadry kierowniczej. Wyraźnie narasta potrzeba
przeciwstawienia się tzw. "kryzysowi dojrzałości", czyli momentowi kiedy
pracownik po 15-25 latach pracy zauważa, że jego umiejętności nie odpowiadają
aktualnym i modernizowanym stanowiskom pracy. Tego rodzaju sytuacja wymaga
zmiany umiejętności i readaptacji do nowych warunków. Z kolei postęp
cywilizacyjny wyzwala potrzebę rozwijania kompetencji intelektualnych kadry
kierowniczej, jej kultury i zdolności zarządzania zasobami. Poza powyższymi
czynnikami warunkującymi konieczność szkolenia pracowników, swoje życzenia w tym
zakresie, często zgłaszają sami zatrudnieni. Motywacja udziału w szkoleniu
wynika także bądź to, z regulacji prawnych, bądź z innych ważnych przyczyn
osobistych takich jak: chęci lepszego opanowania zawodu, przygotowania się do
obsługi nowych urządzeń na stanowisku pracy, podniesienia umiejętności
współdziałania z innymi pracownikami, podniesienia umiejętności kierowniczych,
zwiększenia umiejętności partycypacji w zarządzaniu firmą, pragnienie wyrobienia
sobie autorytetu fachowego wśród kolegów i przełożonych oraz zainteresowanie
wiedzą specjalistyczną. Współcześnie organizacje gospodarcze, instytucje
prywatne i państwowe z powodzeniem podejmują wysiłek nad rozwojem swoich
pracowników. Doceniają system podnoszenia kwalifikacji zwłaszcza te firmy, które
realizują personalny model "kapitału ludzkiego". Inwestowanie w "ludzi" docenia
wiele państw i korporacji przemysłowych. Organizacje najczęściej doskonalą
wiedzę i umiejętności kadry kierowniczej (dyrektorów, mistrzów, brygadzistów i
pracowników administracji). Szkoleniem obejmowani są również pracownicy nowo
zatrudnieni oraz ci, którzy podejmują pracę na nowych lub przeorganizowanych
stanowiskach. Można wymienić następujące korzyści płynące ze szkolenia
pracowników: a) szkolenie podwyższa kwalifikacje, przez co ułatwia radzenie
sobie na stanowisku pracy. Poszerzenie wiedzy i utrwalenie umiejętności pozwala
pracownikowi poprawić jakość pracy oraz unikać błędów. Udział w szkoleniu
wzbogaca osobowość pracownika, jak też ma wpływ na efektywność organizacji, b)
szkolenie ułatwia dostosowanie umiejętności pracowników do zmian dokonywanych w
organizacji. W sytuacji wprowadzania zmian pracownik po pierwsze, powinien je
zaakceptować, uznać za niezbędne, po drugie, zmienić dotychczasowe umiejętności
i nawyki na nowe, odpowiadające nowym warunkom. W organizacji, która wprowadza
zmiany, szkolenie spełnia również funkcję umacniania stałości zatrudnienia i
pewności swoich kwalifikacji, c) szkolenie podnoszące kwalifikacje pracowników
zwiększa ich umiejętności, co z kolei powoduje zmniejszenie potrzeby korygowania
zachowań pracowniczych ze strony kierownictwa, d) szkolenie, zwłaszcza w
zakresie BHP, zwiększa bezpieczeństwo w pracy, a tym samym podnosi morale
pracowników, e) szkolenie może mieć korzystny wpływ na zmniejszenie poziomu
fluktuacji kadr. Fakt ten ma wpływ z kolei na zmniejszenie kosztów związanych z
selekcją, dodatkowym szkoleniem, itp., f) szkolenie powoduje wzbogacenie
osobowości pracownika, zwłaszcza jego umiejętności, co najczęściej owocuje
związaniem pracownika z zakładem, z misją, celami jakie realizuje, g) wartość
szkolenia dostrzega także otoczenie organizacji, społeczność lokalna, przez co
podnosi się prestiż organizacji, h) szkolenie, którego celem jest wprowadzenie
nowych technik zarządzania, może powodować zmiany uboczne, korzystne dla
pracowników (np. uczą się umiejętności rozwiązywania problemów, promować
produkt, itp.). Uzupełniając powyższą listę korzyści wynikających ze szkolenia
warto wskazać jeszcze na trzy następujące: szkolenie zapewnia utrzymanie
odpowiedniego standardu wykonywanej pracy, lub jej podniesienia, co sprzyja
rentowności organizacji; szkolenie kształtuje w świadomości pracowników
jednolitą wizję organizacji oraz
szkolenie kadry kierowniczej poprawia jej
umiejętności w zakresie wyzwalania z zatrudnionych wszystko to, co służy
efektywności organizacji. Zestaw powyższych korzyści nie może przysłonić barier,
jakie mogą przeszkodzić podejmowania się zadań szkolenia przez organizację. Oto
cztery z takich barier: a) hołdowanie w doborze na stanowiska modelowi "sita". W
modelu tym dobiera się pracownika już "gotowego", ten kto przegrywa w
konkurencji musi odejść, b) jeszcze nadal spotkać można niewystarczającą wiedzę
kierownictwa na temat korzyści jakie przynosi szkolenie pracowników, c)
nastawienie się organizacji na "tradycyjny" model wytwarzania, to jest na
powielanie tego, co jest pracownikom znane, d) brak środków finansowych, bowiem
z szkoleniem związane są koszty fizyczne. Podejmowanie przez organizację
przedsięwzięć zmierzających do rozwoju pracowników nie należy już dziś do
działalności luksusowej. Komórki personalne, w ramach swoich obowiązków, z
jednej strony rozpoznają potrzeby szkoleniowe, z drugiej zaś - zajmują się jego
planowaniem i organizacją. Rozeznanie się w potrzebach szkoleniowych organizacji
nie należy do przedsięwzięć prostych. Przesłanką elastyczności planu szkolenia
są niekonwencjonalne zachowania pracowników. Mogą być przypadki trwałych chorób,
przypadki odejść z pracy, konieczność natychmiastowej zmiany części profilu
firmy, itp. Plan szkolenia musi być na bieżąco korygowany i konsekwentnie
realizowany. Plan szkolenia powinien być w miarę konkretny, czyli przewidywać
kto, w jakim terminie, w jakim rodzaju szkolenia ma uczestniczyć oraz jaki
rodzaj kwalifikacji uzyska. Organizator, w tym przypadku komórka personalna, na
bieżąco powinna mieć orientację w skuteczności szkolenia.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|