
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Reforma ubezpieczeń społecznych
System ubezpieczeń społecznych jest
niezbędnym elementem nowoczesnego państwa. Gwarantuje on wypłatę świadczeń
osobom niepracującym, które nie mogą już samodzielnie zapewnić sobie środków do
życia. Na świecie istnieją dwa rodzaje systemów emerytalnych. Pierwszy to system
repartycyjny: osoby pracujące opłacają składki, które następnie są przeznaczane
na finansowanie bieżących emerytur. Jego zasadniczą wadą jest duża wrażliwość na
proces starzenia się społeczeństwa i bezrobocie: oba zjawiska prowadzą do
większych obciążeń osób pracujących (które muszą wówczas płacić wyższą składkę).
Ponadto wadą systemu repartycyjnego jest fakt sporego uzależnienia od nacisków
politycznych. Z kolei zaletą tego rozwiązania jest mała wrażliwość na kryzysy
rynków finansowych i zjawisko inflacji. Drugi to system kapitałowy: każdy
pracownik wpłaca składki na własne konto w funduszu emerytalnym, który później
będzie wypłacał świadczenia (emeryturę). Największe zagrożenia dla rozwiązania
kapitałowego to wysoka inflacja i kryzysy, obserwowane na rynkach finansowych.
System ten jest za to odporny na takie zjawiska, jak starzenie się społeczeństwa
czy bezrobocie. Istnieją również rozwiązania mieszane - ich zaletą jest
dywersyfikacja ryzyka, związanego z danym sposobem finansowania emerytur. W ten
właśnie sposób zbudowano
podstawy nowego systemu emerytalnego w Polsce.
W początkowej fazie działania 62,5 proc. obowiązkowego systemu emerytalnego było
finansowane przez system repartycyjny, a pozostałe 37,5 proc. przez system
kapitałowy. Później system był finansowany w równych częściach przez I filar
(repartycyjny) i II filar (kapitałowy). Dotychczasowy rozwój i obecny stan
ubezpieczeń w Polsce jest związany z całokształtem zachodzących w ostatnich
latach zmian systemu gospodarczego oraz społeczno - politycznego. Zmiany w
funkcjonowaniu tego sektora nastąpiły po wejściu w życie ustawy z dn. 28 lipca
1990 roku o działalności ubezpieczeniowej. Branża ubezpieczeniowa ulega
naturalnej ewolucji, a proces transformacji polskiej gospodarki sprzyja wielu
pozytywnym zmianom w funkcjonowaniu ubezpieczeń. Obecnie w Polsce istnieje już
kilkanaście prężnie działających instytucji ubezpieczeniowych. W obliczu
narastającej konkurencji na rynku towarzystwa ubezpieczeniowe wprost prześcigają
się w poszerzaniu swojej oferty produktowej.
Reforma systemu ubezpieczeń społecznych
oraz utworzony w jej ramach II filar (kapitałowy) ma stanowić źródło dodatkowego
wzrostu przyszłych świadczeń emerytalnych. Może w znaczący sposób przyspieszyć
rozwój gospodarczy kraju oraz stanowić dodatkowe źródło finansowania niektórych
sektorów gospodarki. Podział składki ubezpieczeniowej na części: I i II filaru
ma fundamentalne skutki makroekonomiczne. Pierwsza część jest bowiem formą długu
publicznego, którego spłata jest finansowana sukcesywnie przez rynek pracy,
natomiast druga może być inwestowana na rynku kapitałowym. Wpływ zmiany systemu
ubezpieczeń społecznych zaznaczy się po obu stronach rynku, tj. zarówno po
stronie popytowej, jak i podażowej. Oddziaływanie to będzie związane z
przejęciem przez II filar części składek z repartycyjnego filaru oraz z
jednoczesną potrzebą uzyskania źródeł finansowania luki wywołanej tym
przejęciem, a także z lokowaniem na rynku zebranych przez fundusze składek.
Segmenty rynku, na które przewidywany wpływ zmian systemu ubezpieczeń
społecznych będzie najsilniejszy, to: rynek kapitałowy, sektor bankowy, sektor
ubezpieczeniowy. Wpływ ten omówiony będzie poniżej. Dzięki wprowadzeniu nowego
systemu ubezpieczeń społecznych gospodarka
polska zostanie uwolniona od niekontrolowanego narastania i kumulowania
długookresowych zobowiązań emerytalnych, tzw. długu ukrytego. Dług ten i jego
spodziewane efekty były powodem formułowania pesymistycznych prognoz
długookresowego wzrostu gospodarczego (już w 1998 roku wydatki na emerytury i
renty przekroczyły 15 % PKB - bez systemu rolniczego).
Nowy system emerytalny będzie przyczyniał
się jeszcze do rozwoju gospodarczego poprzez dwa inne sposoby. Sprzyja on bowiem
obniżeniu kosztów dwóch podstawowych czynników produkcji: pracy i kapitału.
System otwartych funduszy emerytalnych, stanowiący drugi filar nowego,
wielofilarowego systemu zabezpieczenia społecznego w Polsce, ma nie tylko
kluczowe znaczenie dla samego powodzenia wdrażanej obecnie w naszym kraju
reformy emerytalnej, ale też stanowi szansę zarówno dla gospodarki, jako
dodatkowe źródło finansowania jej rozwoju, jak i dla przyszłych emerytów, jako
źródło wzrostu ich przyszłych świadczeń emerytalnych. Podstawowym celem
zastąpienia dotychczasowego systemu repartycyjnego systemem wielofilarowym było
zapewnienie bezpieczeństwa kolejnym rocznikom emerytów. Konieczność zastąpienia
starego systemu nowym spowodowana została głównie stopniowo zmieniającą się
strukturą wiekową społeczeństwa. Stary system emerytalny okazał się
nieprzystosowany do powiększającej się relacji osób aktywnych zawodowo do osób w
wieku emerytalnym. Poza podstawowym celem
reforma emerytalna ma - według założeń -
realizować też inny cel, jakim jest przyspieszenie tempa wzrostu gospodarczego
kraju.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|