
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Zjawisko nieuczciwej i zakazanej reklamy
Cechą rynku konkurencyjnego jest konieczność zdobywania i utrzymywania klientów.
Cel ten osiąga się coraz trudniej, szczególnie w czasach nadprodukcji towarów
masowych. Szybko okazało się, że nie wystarczy dbałość o jakość wyrobów czy
usług, niezbędne jest również skuteczne nawiązanie kontaktu z potencjalnym
odbiorcą. Instrumentem służącym temu celowi jest reklama, od dziesięcioleci
kreująca zarówno obraz produktu (usługi), jak i potrzeby klientów. Trudno
przecenić jej gospodarcze znaczenie. Reklama z jednej strony wprowadza towar na
rynek, informując o nim, z drugiej zaś - buduje ogromny przemysł zajmujący się
wyłącznie opracowywaniem odpowiednich strategii rynkowych.
Reklama stanowi równocześnie potężny
instrument finansujący działalność mediów. Warto również zwrócić uwagę na fakt,
iż w wielu przypadkach pozwala ona na realizację określonych przedsięwzięć
społeczno - kulturalnych. W toku walki konkurencyjnej od dawna zauważono, że
reklama towaru lub usługi ma potężną moc oddziaływania na odbiorcę. Od tego
czasu sprawom marketingu i reklamie zaczęto poświęcać dużo uwagi, angażując
spore nakłady pieniężne, które zwykle spłacały się bardzo szybko, jeśli reklama
była skuteczna. Reklamowanie stało się czynnością zawodową, świadczoną przez
wyspecjalizowane agencje, a także przez środki masowego przekazu, niekiedy
również przez osoby popularne i lubiane (aktorzy, sportowcy). Rozwinęły się
także specjalne metody organizacji i świadczenia
skutecznej reklamy i promocji. Siła
oddziaływania reklamy szczególnie wyraźnie dała się odczuć ostatnimi laty w
Polsce. W formie ukształtowanej przez praktykę państw rozwiniętych gospodarczo
trafiła ona na nieprzygotowany rynek i takich też adresatów. Rychło okazało się,
że nie mieści się w rozwiązaniach prawnych dotąd obowiązujących, zwłaszcza że
ustawa o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji z 1926 roku, pozbawiona części
karnoprawnej, wobec braku współczesnej praktyki, nie była gwarantem jej
właściwego funkcjonowania. Należy pamiętać, że zadaniem odpowiednich norm
prawnych nie powinno być ograniczanie działań reklamowych, lecz raczej nadanie
im pożądanego kierunku. Uwzględniając powyższe, nowa ustawa o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji z 1993 roku wyraźnie ustala granice dozwolonej reklamy,
wskazując czyny reklamy nieuczciwej. Zjawisko reklamy jest fenomenem, którego
ujęcie w wyczerpującym opisie nie jest możliwe. Równie trudnym zadaniem jest
ustalenie jej granic prawnych. Reklama stanowiąc jeden z elementów aktywności
rynkowej przedsiębiorców, musi być niewątpliwie poddawana ocenom tożsamym lub
zbliżonym do tych, jakie znajdują zastosowanie w odniesieniu do każdego innego
rodzaju działalności gospodarczej. Z tego tez względu podstawowe znaczenie mają
postanowienia ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Obserwując praktyki
rynkowe można zauważyć, że stosunkowo łatwo dochodzi do naruszenia reguł
uczciwej konkurencji właśnie poprzez reklamę. Wynika to przede wszystkim z
dążenia do osiągnięcia głównego jej celu, za jaki uznać należy wzbudzenie
zainteresowania klienta określoną ofertą w sposób, który skutecznie wpłynie na
dokonywany wybór towaru czy usługi. Zadaniem odpowiednich norm prawnych jest
wytyczenie granicy dla
działalności reklamowej, której
przekroczenie spotka się z negatywną oceną i sankcjami prawnymi.
Charakterystyczne jest przy tym, że przepisy określające te granice znajdują się
także poza wspomnianą ustawą, w wielu różnych aktach prawnych (prawo prasowe,
ustawa o radiofonii i telewizji, szczególne ustawy zakazujące reklamowania
określonych produktów itd.). Postanowienia wymienionych regulacji nie stanowią
zamkniętej całości. Zmiany jakie w nich zachodzą są m.in. następstwem
poszukiwania nowych sposobów gospodarczego komunikowania się, a także nowych
technik przekazu informacji. Podkreślenia wymaga okoliczność, iż przepisy
zawarte w ustawie o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji określają
niedozwolone działania reklamowe w zasadzie
niezależnie od rodzaju produktu (usługi) czy sposobu jego wprowadzenia na rynek.
Określają zatem odpowiednie granice w sposób najogólniejszy. Nie jest to
praktyka odosobniona. W innych krajach europejskich ciężar ochrony rynku przed
niepożądaną reklamą spoczywa także na tego typu aktach prawnych bądź na
odpowiednich przepisach kodeksów cywilnych. Niewiele jest bowiem odrębnych
regulacji mających za przedmiot wyłącznie reklamę. Polska należy do państw, w
których ostatnimi laty, tj. w 1993 roku, weszła w życie nowa ustawa o zwalczaniu
nieuczciwej konkurencji. Znalazły w niej odbicie ogólne tendencje europejskie,
uwzględniono także zobowiązania wynikające z podpisania Układu
Stowarzyszeniowego. Jest to szczególnie widoczne w zakresie przepisów
dotyczących reklamy. Obszerny przepis art.16 ustawy (zał.1) tylko przykładowo
wymienia niedozwolone działania reklamowe. Inne nie wskazane, a nieuczciwe czyny
będą oczywiście także podlegały ocenie z punktu widzenia postanowień tej ustawy.
Z tego też względu wydaje się, że przepisy powinny stanowić wystarczającą
barierę dla podejmowania niepożądanych, z punktu widzenia reguł uczciwego rynku,
akcji gospodarczych. Czy tak będzie w istocie, w dużej mierze zależy od
przedsiębiorców i to zarówno reklamujących się, jak i tych, których prawa
zostały naruszone bądź zagrożone. Nie należy zapominać o roli, jaką spełnia
judykatura (orzecznictwo sądowe). To one w wielkim stopniu przyczyniają się do
stabilizowania na pożądanym poziomie aktywności rynkowej przedsiębiorców. Mimo
to, kosztowna i czasochłonna droga postępowania sądowego jest stosunkowo rzadko
wykorzystywana dla obrony praw uczestników rynku. Niewątpliwie jednak należy
spodziewać się zmiany tego stanu rzeczy. Musi bowiem nastąpić, wzorem innych
państw europejskich, wzrost zainteresowania ochroną z tych właśnie przepisów
płynącą. To zaś oznaczać będzie w konsekwencji zwiększenie pewności faktycznej i
prawnej dla wszystkich uczestników obrotu gospodarczego.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|