
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
System bankowy w Polsce na tle procesów
integracji z Unią Europejską
Podstawę pomyślnego przekształcenia gospodarki centralnie planowanej w
gospodarkę rynkową stanowi stworzenie dobrze rozwiniętego sektora usług
finansowych.
Sektor usług finansowych jest jednym z
kluczowych elementów gospodarki, gdyż to właśnie poprzez oszczędności prywatne i
inne kapitały można finansować inwestycje. Kolejną istotną funkcją pełnioną
przez sektor usług finansowych jest koordynacja działań gospodarczych
zmierzająca do najbardziej wydajnego alokowania dostępnego kapitału. Z tych
właśnie powodów gospodarka rynkowa nie może funkcjonować bez dobrze rozwiniętego
i konkurencyjnego sektora usług finansowych. Sektora tego nie można ukształtować
z dnia na dzień, lecz trzeba tworzyć go etapami, przy czym kolejność, w jakiej
muszą być wprowadzane w życie poszczególne elementy, zależy od rodzaju wybranego
systemu finansowego. Niezależnie od tego, podstawowe znaczenie ma fakt, aby
użytkownicy systemu finansowego (zarówno krajowi, jak i międzynarodowi) mieli do
niego pełne zaufanie. To zaufanie można stworzyć jedynie poprzez przemyślane
działania legislacyjne i tworzenie instytucji, które będą skutecznie nadzorowały
i kontrolowały pracę firm działających w sektorze usług finansowych. W ciągu
długiego okresu przygotowawczego do unii walutowej, w wyniku intensywnie
osiąganej konwergencji wskaźników finansowych i trendów rozwojowych gospodarek
UE, doszło do tak znacznej harmonizacji ich systemów gospodarczych oraz
zrośnięcia się i wzajemnego ich przenikania przez handel jak i przepływy
kapitałowe, te warunki optymalnego obszaru walutowego (przesłanka pomyślnego
działania systemu wspólnego pieniądza) zostały tam jeśli nie spełnione, to na
tyle przybliżone, by Europejska Unia Walutowa miała szanse wytrzymywać możliwe
przyszłe napięcia. Upływ czasu będzie zresztą te szanse wzmacniał. Pełnienie
przez NBP funkcji wiodącej w systemie bankowym i wyposażenie go w niektóre
uprawnienia koordynacyjno-kontrolne było niezbędne dla zapewnienia mu warunków
do wykonywania jego podstawowych zadań jako banku emisyjnego, tj. umacniania
wartości złotego i prowadzenia racjonalnej polityki emisyjnej. Nie oznaczało to
jednak nadrzędności administracyjnej NBP w stosunku do innych banków. Nie
oznaczało to także, że NBP był monobankiem. Oprócz niego działały także inne
banki (Bank Gospodarki Żywnościowej, banki spółdzielcze, Bank Handlowy SA, Bank
Polska Kasa Opieki SA). Nowe prawo bankowe przewidywało możliwość powoływania
innych banków za zgodą Rady Ministrów. Dalsze zmiany w organizacji
systemu bankowego wynikające z wprowadzania
gospodarki rynkowej w Polsce musiały być połączone z radykalną i przełomową
reformą sposobu prowadzenia polityki pieniężno-kredytowej przez ogniwa systemu
bankowego. Podstawowym założeniem długofalowej polityki pieniężno-kredytowej
jest utrzymanie wielkości kredytu i pieniądza w określonych granicach,
uzasadnionych możliwościami ekonomicznymi gospodarki. Powstała więc konieczność:
po pierwsze - powołania do życia nowego mechanizmu kreowania kredytu, który by w
sposób bardziej efektywny określał wielkość tej emisji; po drugie - stworzenia
warunków do kształtowania partnerstwa oraz obopólnego zainteresowania
przedsiębiorstw i banków efektywnym wykorzystaniem kredytu. Powołanie do życia
uniwersalnych banków operacyjnych, których celem działalności było osiągnięcie
maksymalnego zysku w warunkach utrzymania płynności oraz solidność w stosunku do
państwa i klientów, oznaczało istotną zmianę stosunków między bankami a
przedsiębiorstwami. Powstały warunki do partnerstwa. Przyjęcie zasady, że każda
jednostka gospodarcza ma prawo i możliwość wyboru jednego z banków jest związane
z odejściem od dominującej do tej pory reguły terytorialnego powiązania
przedsiębiorstw z konkretnym bankiem lub oddziałem banku. Zakres działania
banków i ich oddziałów przestał być ograniczony rodzajem działalności
kredytobiorców czy też miejscem ich działalności. W myśl założeń reformy
bankowej nastąpiła przebudowa Narodowego Banku Polskiego, zmierzająca w kierunku
zwiększenia jego roli jako centralnego banku państwa oraz banku banków. NBP
zaprzestał bezpośredniego kredytowania jednostek gospodarki narodowej,
otwierania i prowadzenia dla nich rachunków bankowych oraz przeprowadzania
rozliczeń pieniężnych. Członkostwo w strukturach finansowych i gospodarczych
Unii Europejskiej leży w strategicznym interesie Polski tworzącej nowoczesną
gospodarkę rynkową i może być postrzegane jako antidotum po okresie przymusowej
orientacji na Wschód i realizacji modelu gospodarki centralnie zarządzanej. W
stanowisku korzyści wynikających z przystąpienia Polski do Unii Walutowej
określono jako stworzenie konkurencyjnej i sprawnie działającej gospodarki
rynkowej, ustabilizowanie kursu polskiej waluty, likwidację kosztów transakcji
transgranicznych (wydatki ponoszone na operacje wymiany), łatwość transferu
kapitału i wyeliminowanie ryzyka kursowego związanego z wahaniem kursów
walutowych. Problemem w polskiej polityce walutowej i
polityce kursu walutowego jest osiągnięcie
równowagi zewnętrznej. Daje się zaobserwować, szczególnie ostatnio, zależność
pomiędzy napływem do Polski kapitału zagranicznego a deficytem obrotów
bieżących. Dokonująca się liberalizacja obrotu finansowego z zagranicą i dostęp
zagranicznego kapitału do polskiego rynku, np. bonów skarbowych czy kapitałowego
powodują, że nie jest już możliwe utrzymywanie w długim czasie administrowanego
kursu walutowego czy stopy procentowej. Pogłębiające się tak powiązania polskiej
gospodarki (już rynkowej) z rynkiem europejskim i międzynarodowym uczyniły
Polskę miejscem napływu dużej ilości pieniądza. Wzmożone przepływy kapitału
związane z liberalizacja polskiego prawa dewizowego w obliczu integracji z Unią
Europejską komplikują władzom monetarnym prowadzenie polityki makroekonomicznej.
Swoboda przepływu mas kapitału pozbawia niezależności politykę pieniężną i
uzależnia jej kierunek od często gwałtownych zmian w ilości pieniądza na rynku.
Zachętą do napływu kapitału inwestycyjnego jest wyższy niż w obszarze UE i Unii
Walutowej poziom stopy procentowej i wzrastający wśród inwestorów zagranicznych
popyt na aprecjującą polską walutę. Przystąpienie Polski do obszaru Unii
Walutowej spowoduje, że
bank centralny Polski -
Narodowy Bank Polski stanie się częścią
Europejskiego Systemu Banków Centralnych i zajmie równorzędną pozycję w tym
Systemie z pozostałymi 11 bankami centralnymi państw członkowskich UE biorących
udział od 1 stycznia 1999 roku w realizacji trzeciego etapu unii walutowej.
Przed integracją Narodowego Banku Polskiego w Europejskim Systemie Banków
Centralnych niezbędne stanie się przeprowadzenie koniecznych reform, podobnych
do tych, które stały się udziałem banków centralnych UE w okresie po powołaniu
Europejskiego Banku Centralnego i uchwaleniu Statutu ESBC: uczynienie ze
stabilności cen głównego celu działalności banku centralnego, wprowadzenie
kadencyjności władz banku centralnego oraz kolegialności w podejmowaniu decyzji
dotyczących polityki pieniężnej, zapewnienie pełnej niezależności bankowi
centralnemu (funkcjonalnej, instytucjonalnej, finansowej), zakaz finansowania
deficytu budżetowego oraz kredytowania instytucji rządowych i organizacji
międzynarodowych.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|