
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Bariery wejścia na rynek nowo otwartego
przedsiębiorstwa handlowego
w transformującej się gospodarce
Funkcjonowanie rynku jest ważnym składnikiem rozwiniętych procesów
gospodarowania. Znaczenie tej problematyki narasta wraz z postępującym procesem
kształtowania oraz umacniania gospodarki rynkowej. Rynek od dawna jest
przedmiotem żywego oraz rozległego zainteresowania nauk ekonomicznych.
Dotychczas nie wykształciła się jedna, powszechnie akceptowana definicja rynku.
Rynek może być określony jako ogół stosunków zachodzących między podmiotami
uczestniczącymi w procesach wymiany. Ma charakter niejednokrotny, wynikający ze
specyfiki przedmiotów wymiany, specyfiki podmiotów występujących w roli
sprzedawców i nabywców oraz specyfiki innych okoliczności towarzyszących tym
stosunkom. Każde przedsiębiorstwo działające na rynku przed przystąpieniem do
stworzenia
planu strategicznego powinno określić swą
pozycję na rynku konkurencyjnym. Jest to bardzo ważne, ponieważ zupełnie inne
warunki działania ma monopolista i producent na rynku zbliżonym do doskonale
konkurencyjnego. Mechanizm konkurencji nie jest składnikiem ani struktury
podmiotowej lub przedmiotowej rynku, ani składnikiem efektów działania na rynku.
Jest on elementem tego zespołu zjawisk rynkowych, który dotyczy postępowania
podmiotów działających na rynku. Rynek nie funkcjonuje w sposób autonomiczny,
lecz jest poddawany regulacyjnemu oddziaływaniu państwa. Państwo, pełniąc
regulacyjne funkcje wobec rynku, występuje jako podmiot interwencjonizmu, rynek
jest natomiast przedmiotem interwencjonizmu. Między podmiotem a przedmiotem
interwencjonizmu zachodzą wzajemne zależności. Decyzja o zainwestowaniu w nowy
typ działalności - uruchomienie nowego produktu i wejście na nowy rynek jest
problemem, przed którym systematycznie staje wiele firm na świecie i wielu
polskich przedsiębiorców. Pojawiający się w obszarze danej działalności
gospodarczej nowi konkurenci przynoszą ze sobą nowe zdolności, pragnienie
zdobycia określonego segmentu rynku, a często też zasoby czynników produkcji.
Groźba wejścia zależy od istniejących barier i od sposobów reakcji istniejących
konkurentów, której nowo wchodzący może oczekiwać. Im są one wyższe, tym
bardziej komfortowa jest sytuacja przedsiębiorstw już znajdujących się w
sektorze oraz tym trudniej jest nowym wyrobom i substytutom wejść do tego
sektora.
Bariery wejścia na rynek posiadają sześć
głównych źródeł, a mianowicie:
ekonomia skali,
zróżnicowanie produktów, zapotrzebowanie na
kapitał,
koszty zmiany dostawcy, dostęp do kanałów
dystrybucji oraz polityka państwa. Oczekiwania ewentualnego wchodzącego,
związane z reakcją konkurentów, również zwiększają groźbę wejścia. Jeśli
wchodzący spodziewa się, że konkurenci zareagują w taki sposób, że koegzystencja
będzie niemożliwa, to sytuacja taka może go odstraszyć. Czynnikiem obniżającym
atrakcyjność sektora i zniechęcającym nowych inwestorów są wysokie bariery
wyjścia z sektora. Oznaczają one bowiem duże koszty związane z porzuceniem i
zmianą sektora zarówno w sensie kosztów materialnych (demontaż urządzeń,
trudność przestawienia się na inną technologię, przekwalifikowanie pracowników),
jak i kosztów związanych z utratą korzyści płynących z zadomowienia się w danym
sektorze, dobrych stosunków z dostawcami, klientami, wypróbowanych metod
postępowania w stosunku do konkurentów. Określając koszt wyjścia z sektora,
należy też brać pod uwagę bariery społeczne i emocjonalne, szczególnie silne,
gdy zmiana sektora wiąże się z koniecznością zmniejszenia zatrudnienia lub
całkowitej likwidacji firmy. Wysokie bariery wyjścia z sektora powodują, że
wiele przedsiębiorstw pozostaje w starych sektorach mimo zmniejszania się
zysków. Możliwości rozwojowe i atrakcyjność sektora są tym mniejsze, im
silniejsza jest presja na sektor ze strony dostawców i nabywców, im większe są
możliwości wejścia do sektora nowych
producentów lub pojawienia się rynku substytutów, a także im ostrzejsza jest
walka konkurencyjna między producentami w
obrębie sektora.
Atrakcyjność sektora w dużym stopniu zależy
od tego, na ile jest on zagrożony konkurencją ze strony nowych producentów tego
samego wyrobu oraz ze strony producentów substytutów. Produkt nowy jest odmianą
produktu wytwarzanego w sektorze, ma takie same lub podobne cechy użytkowe,
różni się zaś opakowaniem, znakiem firmowym, jakością, niekiedy technologią i
wyglądem. Natomiast substytut, czyli produkt zastępczy, jest w sensie
technologicznym zupełnie innym produktem, ale pełni podobną lub szerszą funkcję
użytkową i zaspokaja podobną potrzebę klienta. Największa groźba pojawienia się
nowych produktów istnieje w sektorach młodych, o dużej dynamice popytu, gdy
klienci nie przyzwyczaili się jeszcze do określonych wzorów wyrobów, a
elastyczność cenowa popytu jest duża. Natomiast
groźba pojawienia się substytutów wzrasta wraz
ze starzeniem się wyrobów, gdy następuje znudzenie klientów produktem, postęp
techniczny zaś podsuwa nowe technologie i wynalazki, lepiej zaspokajające
określone grupy potrzeb. Rynek jest miejscem szybko reagującym na zmiany,
podmioty działające na rynku dostosowują się do jego potrzeb i zachowań, w
związku z tym nie jesteśmy w stanie przewidzieć reakcji przedsiębiorstw już
działających na rynku. Pewnych kosztów nie da się ustalić i zminimalizować tuż
przed wejściem na rynek.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|