
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
System motywacyjny pracowników na przykładzie
organizacji
Do podstawowych funkcji zarządzania zalicza się:
planowanie, organizowanie, kierowanie
(motywowanie) i kontrolę. Efekty pracy zależą
od możliwości, zdolności i umiejętności ludzkich, wspartych odpowiednią
motywacją, wolą i chęcią działania [(wiedzieć móc chcieć) => efektywność
działania]. Czynnikiem "chcieć" określa się tutaj motywację rozumianą jako ogół
motywów, które wpływają na decyzje człowieka o zachowaniu; podjęciu zachowania,
jego podtrzymaniu lub kierunku. Motywacja jest siłą motoryczną ludzkich zachowań
i działań; jest niezbędnym i jednym z najważniejszych czynników wzrostu
efektywności pracy. Najważniejszym w tym m.in. sensie, że jeśli człowiek chce
działać w określony sposób, to także pragnie się tego nauczyć i szuka możliwości
działania. Zbyt silna motywacja może jednak paraliżować działanie, powodując
nadmierne napięcie emocjonalne. Człowiek najsprawniej rozwiązuje problemy,
osiąga najlepsze efekty przy średniej motywacji, gorsze przy zbyt słabej lub
zbyt wysokiej. Znajduje to potwierdzenie w praktyce. Zbyt silna presja wywołuje
bunt, zbyt wysokie nagrody nie przynoszą często odpowiednich przyrostów efektów.
W teorii i w praktyce odróżnia się motywację wewnętrzną od zewnętrznej.
Odróżnienie to wiąże się z rodzajem wartości, do jakich człowiek dąży. Jeżeli są
to wartości instrumentalne, a więc stanowią tylko środek do osiągnięcia wartości
ostatecznych (celów), to motywacja do ich osiągnięcia nazywana jest zewnętrzną.
Natomiast motywacja wewnętrzna skłania do osiągnięcia wartości ostatecznych
(immanentnych), wartości samych w sobie. Motywacja w ogóle, w tym
motywacja pracownicza, poddaje się
kształtowaniu. Proces oddziaływania na nią nazywa się motywowaniem. A więc w
odróżnieniu od motywacji, która ma wymiar atrybutowy, przedstawia stan,
motywowanie ma wymiar czynnościowy,
funkcjonalny. Motywowaniem zajmują się nauki psychologiczne, ekonomiczne oraz
organizacji i zarządzania. Każda z nauk definiuje to pojęcie na własny użytek.
Pojęcie "motywowanie" bierze swój początek od łacińskiego słowa movere
oznaczającego "wprawiać w ruch". Motywowanie polega na oddziaływaniu przez
rozmaite formy i środki na pracowników tak, aby ich zachowania były zgodne z
wolą kierującego, aby zmierzały do zrealizowania postawionych przed nimi zadań.
Motywowanie do pracy jest więc procesem.
Proces motywacyjny ma charakter dwustronny.
Zachodzi między kierującym a podwładnymi, gdzie interakcje są wzajemne.
Motywowani mogą na zasadzie sprzężenia zwrotnego wpływać na decyzje
motywującego. W procesie tym podwładni zachowują się zgodnie z wolą kierującego,
jeśli tenże w trakcie pracy tworzy warunki i możliwości realizacji ich systemów
wartości i oczekiwań. Z kolei kierujący ludźmi, aby dobrze wywiązać się z
funkcji motywowania, musi znać czynniki, które powodują ludźmi w procesie pracy,
które skłaniają ich do określonego działania. Musi znać ich cele i oczekiwania,
ich nabyte doświadczenia w poprzednich sytuacjach motywacyjnych, dysponować
możliwie najszerszym zakresem środków motywacyjnych (narzędzi motywowania) oraz
znać warunki ich skutecznego stosowania. Cele i oczekiwania pracowników są
funkcją ich cech osobowych i osobowościowych, ich umiejętności, systemu
wartości. Wiek, płeć, poziom i rodzaj wykształcenia, doświadczenie zawodowe
pracowników, zajmowana pozycja w środowisku pracy, obowiązujące w nim wzorce
kulturowe określają ich dążenia. Nie małe znaczenie w tym względzie ma też
środowisko społeczne, z którego wywodzą się pracownicy. Im większe zróżnicowanie
podwładnych pod względem przekonań i postaw światopoglądowych, społecznych,
politycznych i moralnych, im bardziej wybijają się ambicje, skłonności,
upodobania i przyzwyczajenia poszczególnych osób nad wartości, normy i wzory
obowiązujące w środowisku pracy, tym trudniej jest realizować funkcję
motywowania.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|