
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Polityka regionalna Unii
Europejskiej
Zakończenie zimnej wojny postawiło europejską społeczność międzynarodową przed
obiektywną koniecznością budowy nowego ładu politycznego tworzącego klimat
wzajemnego zaufania, zapewniającego poczucie bezpieczeństwa, stabilizację,
rozwój demokracji i pogłębienie współpracy międzynarodowej, w tym także
rozwijania różnych form więzi transgranicznej i międzyregionalnej. Potrzeba
kontaktów między ludźmi zamieszkującymi sąsiadujące tereny jest tak naturalna,
że jej początków należy szukać u źródeł ludzkości. Zyskuje ona specyficzny
charakter, gdy obszary przedziela granica państwowa. Przebiega często przez
kulturowo i ekonomicznie podobne obszary, o więziach społecznych niejednokrotnie
silniejszych niż państwowe, stwarzając poczucie sztucznego rozdzielenia
społeczności je zamieszkujących. Regiony graniczne i transgraniczne spełniają
wzdłuż granic rolę pomostów, stwarzając szansę rozwoju gospodarczego tych
obszarów: Porozumienie regionów przygranicznych o współpracy transgranicznej
określa się zazwyczaj mianem euroregionów. Nie jest to jednak oficjalnie
przyjęta nazwa. Wśród funkcjonujących obecnie w Europie porozumień o współpracy
transgranicznej tylko w kilku przypadkach w skład nazwy wchodzi określenie
euroregion. Pojęcia euroregionu używa się w odniesieniu do dowolnej współpracy
przygranicznej na płaszczyźnie społecznej, gospodarczej, kulturalnej pomiędzy
dwoma lub większą liczbą państw i ich władzami lokalnymi. Euroregion stanowi
ograniczony geograficznie obszar składający się z części terytorium państw,
które zgodziły się na koordynowanie swych działań w różnych dziedzinach, przy
poszanowaniu prawa wewnętrznego. Cechą charakterystyczną takich związków jest
forma instytucjonalizacji współpracy transgranicznej. Między władzami lokalnymi
poszczególnych krajów istnieje szeroka możliwość koordynacji działań,
podejmowania wspólnych przedsięwzięć, rozwiązywania sytuacji konfliktowych i
zapobiegania im zanim się ujawnią, bez potrzeby angażowania się władz
centralnych danego kraju. Integracja obszarów pogranicza w ramach struktur
euroregionalnych polega na podejmowaniu wspólnych przedsięwzięć będących w
interesie obu stron. Respektowanie celów i korzyści każdej ze stron na zasadzie
równorzędnego partnerstwa to cel polityki euroregionalnej. W strukturach
euroregionów wiele uwagi poświęca się ukształtowaniu form i tworzeniu instytucji
oraz swoistej demokracji transgranicznej, która zapewni równoprawność partnerów
niezależnie od ich siły ekonomicznej i znaczenia politycznego. Unia Europejska
uznaje aktywność euroregionów za jedną z podstawowych formuł polityki
regionalnej w Europie oraz drogę włączania nowych państw w struktury
zintegrowanej Europy. Euroregiony na pograniczach polskich postrzegane są jako
laboratorium pogranicza; tu może się sprawdzić polska inwencja i umiejętność
współpracy międzynarodowej na najniższym poziomie struktur organizacyjnych na
małych obszarach. By współpraca układała się harmonijnie oraz efektywnie, musi
dojść do współdziałania władz lokalnych, regionalnych i centralnych
zainteresowanych stron, po przełamaniu uprzedzeń i stereotypów. Idea powoływania
euroregionów wiąże się z założeniem, że służą one zdobywaniu doświadczeń przed
przystąpieniem do szerszej integracji europejskiej. W Polsce euroregiony są
zjawiskiem nowym (najstarszy Euroregion "Nysa" może się poszczycić zaledwie
sześcioletnim stażem). Punktem wyjścia jest tutaj analiza uwarunkowań i
mechanizmów funkcjonowania euroregionów. W licznych opracowaniach spotyka się
pojęcie "strefa", "obszar", "region", które traktowane są niejednokrotnie jako
synonimy. Zatem istotne znaczenie ma jednoznaczne określenie tych pojęć. Taką
próbę podjęli na przykład autorzy publikacji, pt. Rozwój regionalny w procesie
transformacji, Warszawa 1996, Informacyjno-infrastrukturalne uwarunkowania
współpracy transgranicznej. Euroregion Bug, t. 2, red. tomu, A. Miszczuk, R.
Wiśniewski, Lublin 1996. Przyjmuje się na ogół założenie, że euroregion jest
określonym geograficznie obszarem obejmującym pogranicze dwóch lub więcej
państw, którego lokalne społeczności podejmują współpracę w różnych dziedzinach.
Wymiana gospodarcza, handlowa, współdziałanie w dziedzinie ochrony środowiska
naturalnego i swobodne przemieszczanie się ludności mają ważne znaczenie dla
rozwoju obszarów przygranicznych. Idea takiej współpracy narodziła się w Europie
Zachodniej. Pierwotnym impulsem do tworzenia euroregionów były czynniki
polityczne. Zasadniczym celem nawiązywania współpracy transgranicznej było
łagodzenie antagonizmów między narodami i niwelowanie ich skutków.
Polityka regionalna prowadzona jest obecnie
niemal we wszystkich krajach. Powstała ona i rozwinęła się w krajach
europejskich pod wpływem przesłanek i uwarunkowań o charakterze międzynarodowym.
Wynika to z występowania w świecie coraz silniejszych tendencji integracyjnych,
które stwarzają potrzebę rozwiązywania różnych problemów społeczno-gospodarczych
w drodze współdziałania rządów oraz władz regionalnych i lokalnych. Równocześnie
powoduje to umiędzynarodowienie wielu problemów regionalnych i podejmowanie ich
realizacji przez organizacje międzynarodowe. Od wielu lat również EWG (obecnie
UE) prowadzi politykę rozwoju regionalnego. Stanowi ona element wspólnej
polityki rolnej. Polityka ta podlega jednak w tej organizacji procesowi
bezustannych zmian i dostosowań. Z perspektywy można stwierdzić, że w okresie
ponad dwudziestu lat systematycznie rośnie znaczenie polityki rozwoju
regionalnego w UE. Szczególnie jednak rola polityki regionalnej zwiększyła się,
po jej zreformowaniu, w połowie lat osiemdziesiątych. Wówczas to bowiem polityka
regionalna stała się w krajach Unii jednym z głównych narzędzi przemian
strukturalnych i równocześnie kluczowych sfer działalności interwencyjnej. Stąd
doświadczenia Unii w zakresie
polityki rozwoju regionalnego są, z wielu
względów, niezmiernie istotne dla naszego kraju. Obiektywną prawidłowością
procesu transformacji w poszczególnych krajach, w tym i w Polsce, jest, jak
wykazuje doświadczenie, wzrost wszelkiego rodzaju zróżnicowań, w tym także
regionalnych. Stwarza to konieczność opracowania w naszym kraju rozwiązań
systemowych w sferze polityki rozwoju regionalnego. Poznanie kierunków zmian
polityki regionalnej w UE, stosowanych w ramach
tej polityki instrumentów finansowych, sukcesów i porażek pozwoliłoby na
umknięcie, przy ich opracowywaniu, błędów popełnionych w tym ugrupowaniu w
trakcie prowadzenia tej polityki. Polska od 1994 roku stała się krajem
stowarzyszonym z Unią i podjęła starania o członkostwo w tej organizacji.
Uzyskanie członkostwa będzie wymagało dostosowania polskiej polityki regionalnej
do standardów obowiązujących w Unii. Polityka ta winna bowiem stać się
kompatybilna z rozwiązaniami stosowanymi w tej organizacji. Dotyczy to m.in.
stosowanych instrumentów i różnego typu instytucji wspierających rozwój
regionalny, dokumentów (plany regionalne i projekty inwestycyjne) oraz procedur
funkcjonujących w tej dziedzinie itp. Dostosowanie polskiej polityki regionalnej
do obowiązujących w Unii standardów nie jest jednak możliwe bez poznania
rozwiązań systemowych w sferze tej polityki stosowanych w ramach tego
ugrupowania. Idea współpracy transgranicznej zaowocowała w Polsce wzmożoną
"aktywnością euroregionalną". Na trzech pograniczach funkcjonują już w różnym
stopniu intensywności i efektywności euroregiony powołane na podstawie umów
między władzami lokalnymi o współpracy transgranicznej. W długotrwałym i trudnym
procesie budowania zjednoczonej Europy kształtują się nowe zasady postępowania w
stosunkach wzajemnych i nowe reguły współpracy międzynarodowej. Są one
uwarunkowane różnymi interesami politycznymi i ekonomicznymi. Z samego założenia
mają służyć uzyskiwaniu korzyści w wyniku zbiorowego współdziałania ponad
granicami państwowymi. Przy zachowaniu tożsamości narodowej i odrębności
wynikających z odmiennych struktur prawno-organizacyjnych społeczności
pogranicza, podejmując współpracę, zdobywają doświadczenia przydatne w procesie
integracji i włączania Polski do procesu jednoczenia Europy.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|