
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Cena jako narzędzie marketingu
mix w usługach telekomunikacyjnych na przykładzie firmy
W gospodarce rynkowej wszystko może być przedmiotem wymiany, zatem może mieć
cenę, czyli ekwiwalent w postaci jednostek pieniężnych albo innych produktów.
Nie zawsze ten ekwiwalent jest nazywany ceną: może nim być czynsz, stawka
taryfowa, abonament, opłata, oprocentowanie, honorarium, marża, udział w
zyskach. Nabywca, kupując dobra i usługi, podejmuje decyzje, które wpływają na
wynik przedsiębiorstwa; ceny decydują o poziomie kosztów. Firmy występują na
rynku w podwójnej roli: kupujących i sprzedających. Doświadczenia
przedsiębiorstw w roli nabywców powinny ułatwiać podejmowanie decyzji
marketingowych związanych z wypełnianiem przez nich ról sprzedawców. Tymczasem,
mimo postępującej integracji łańcucha dostaw, odnosi się wrażenie, że
przedsiębiorstwo kupujące i sprzedawca to dwa różne podmioty. Pojęcie cena
często bywa zastępowane pojęciem „koszt dla odbiorcy”. Uzasadnienie dla coraz
szerszego posługiwania się pojęciem kosztu zamiast ceny stanowi fakt, że nie
zawsze cena zawiera w sobie wszystkie elementy kosztów, jakie musi ponosić
odbiorca. Rozróżnienie między ceną a kosztami jako różnymi kryteriami
podejmowania decyzji zakupu jest istotne zwłaszcza dla dostawców obsługujących
zarówno odbiorców instytucjonalnych, jak i indywidualnych. Tendencja do
koncentrowania się przedsiębiorstw na podstawowych kompetencjach i presja na
obniżanie kosztów powodują, że coraz więcej zasobów jest pozyskiwanych od
dostawców zewnętrznych. Outsourcing często wiąże się z koniecznością ustalenia
ceny na zupełnie nowe dla firmy produkty, zwłaszcza usługi (np. montażu,
magazynowania, sprzątania). Nowość produktu polega nie na jego innowacyjnych
cechach, lecz na tym, że to, co kiedyś było oczywiste i rozliczane na podstawie
umowy o pracę, teraz trzeba precyzyjnie zdefiniować i ustalić podstawy wyceny.
Zakres podstawowych decyzji marketingowych dotyczących cen obejmuje
ustalanie poziomu cen, zasad ich modyfikacji
(m.in. ustalanie opustów cenowych i zmiany cen) i sposobów finansowania
sprzedaży.
Cena jest jednym z najważniejszych kryteriów
branych pod uwagę przez klientów przy zakupie towarów oraz istotnym czynnikiem
wpływającym na rentowność sprzedaży.
Prowadzenie skutecznej polityki cen wymaga
znajomości popytu klientów, zachowań konkurentów oraz kosztów ponoszonych przez
przedsiębiorstwo. Podejmując decyzje cenowe, należy zastanowić się nad celami
firmy: czy są nimi: maksymalizacja sprzedaży, utrzymanie lub zwiększenie udziału
w rynku, osiągnięcie pożądanego poziomu zysku. Należy się również zastanowić
jaką cenę ma mieć produkt i jak ma być on wyceniony w porównaniu do konkurencji.
Najczęściej polityka cenowa łączona jest z dążeniem przedsiębiorstwa do
maksymalizacji wielkości sprzedaży. Jeżeli zwiększenie sprzedaży odbywa się w
tempie równym wzrostowi wielkości sprzedaży w innych przedsiębiorstwach, to
możliwe jest utrzymanie dotychczasowego udziału w rynku; jeżeli w tempie
szybszym niż w innych firmach, to następuje wzrost udziału w rynku. W przypadku,
gdy celem polityki cenowej jest maksymalizacja zysku, mogą mieć zastosowanie
następujące strategie:
strategia wysokiej ceny wyjściowej (skimming),
strategia przenikania rynku (zwana też
strategią penetracji rynku), strategia
zabezpieczania rentowności sprzedaży. W przypadku pierwszej z wymienionych
strategii przedsiębiorstwo handlowe wykorzystuje fakt, że niektórzy nabywcy są
gotowi zapłacić wyższą cenę za dany produkt niż inni. Ustala wówczas cenę na
wysokim poziomie, a następnie stopniowo ja obniża, aby pozyskać kolejne segmenty
rynku. Warunkiem skuteczności tej strategii są: brak lub ograniczona konkurencja
oraz wysoka innowacyjność produktu w stosunku do innych zaspokajających tę sama
potrzebę.
Strategia przenikania rynku polega na ustaleniu
relatywnie niskiej ceny, aby wejść na nowy rynek osiągnąć większy udział na
danym rynku. Celem takiej polityki jest pozyskanie dodatkowych nabywców.
Warunkiem skuteczności tej strategii jest wysoka elastyczność popytu na ofertę
przedsiębiorstwa oraz uzyskanie odpowiedniej wielkości sprzedaży, która
umożliwia zwrot poniesionych kosztów. W przypadku stosowania strategii
zabezpieczenia rentowności sprzedaży przedsiębiorstwo handlowe próbuje tak
ustalić ceny, aby popierać sprzedaż jakiegoś towaru nie zapewnia zysku. Taka
strategia jest charakterystyczna dla firm handlowych dążących do uzyskania
określonego poziomu rentowności w ramach prowadzonego asortymentu towarów. Ceny
mogą być kształtowane w różny sposób. Najczęściej jednak wyróżnia się trzy
formuły ustalania cen, a mianowicie w oparciu o
koszty, poziom popytu oraz ceny produktów konkurencyjnych. Punktem wyjścia
pierwszej z nich, zwanej kosztową koncepcja ustalania cen, są poniesione koszty,
do których dodaje się pewną kwotę zysku (lub narzut procentowy zysku). Ta
koncepcja ma zastosowanie najczęściej w warunkach rynku niezrównoważonego, kiedy
to cenę dyktuje sprzedający. Według drugiej orientacji głównym zadaniem polityki
cen jest oddziaływanie na popyt. Ustalenie ceny na podstawie popytu polega na
obserwacji i analizy zależności między popytem polega na obserwacji i analizie
zależności między a ceną. W sytuacji gdy cena jest głównym wyznacznikiem decyzji
zakupu, popyt klienta zmniejsza się na skutek wzrostu ceny i zwiększa wraz z jaj
obniżeniem. Tę zależność wyraża
elastyczność cenowa popytu. Współczynnik
elastyczności popytu względem ceny a zmianami popytu jest odwrotnie
proporcjonalna. Może jednak się zdarzyć, że wzrost cen powoduje wzrost popytu.
Sytuacje takie zdarzają się rzadko i określane są mianem paradoksów. Trzecia
koncepcja kształtowania cen – orientacja na ceny konkurentów – ma znaczenie w
warunkach rynku zrównoważonego. W zależności od pozycji rynkowej
przedsiębiorstwo może wybrać jeden z wariantów uwzględnia cen konkurentów:
dostosowanie się do cen konkurentów lub odcinanie się od cen konkurencji.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|