
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Motywacyjne aspekty stylów
kierowania
Kierowanie ludźmi – to proces uprawomocnionego
i intencjonalnego wywierania wpływu na podwładnych, odpowiedniego ukształtowania
ich zachowań zawodowych, sprzyjających osiągnięciu założonych celów
organizacyjnych. Wywieranie wpływu interpersonalnego można więc traktować jako
nadrzędną czynność kierowniczą, jako istotę kierowania ludźmi. Kierowanie składa
się z czterech zasadniczych etapów:
planowania, organizowania, motywowania oraz kontrolowania.
Stanowią one proces, sekwencję następujących po sobie działań tworząc
uniwersalne fazy procesu kierowania ludźmi. Fazy omawianego procesu odnoszą się
również do osoby kierownika jako działającego podmiotu. Podejmowane przez niego
działania skierowane są na własną osobę. Mówić wówczas należy o samokierowaniu -
wywieraniu wpływu na samego siebie. Bez skuteczności oddziaływania na własną
osobę - co trzeba wyraźnie podkreślić - nikłe są szansę na powodzenie w procesie
oddziaływania na podległych pracowników. Treść poszczególnych faz kierowania
przedstawia się w skrócie następująco. Planowanie działań innych ludzi nie jest
biernym antycypowaniem ich zachowań i postaw, a następnie ich spożytkowaniem
przy realizacji zamierzeń organizacyjnych. Jest to raczej programowanie systemu
stymulowania, prowadzącego do uzyskania zachowań pracowniczych najbardziej
pożądanych dla osiągnięcia ważnych i pilnych celów organizacji. Planowanie
działań innych ludzi nie oznacza pozbawiania ich autonomii. Kierownik nie musi
dokładnie programować postępowania wszystkich podległych mu osób. Nie każdy
pracownik - ze względu na posiadane kwalifikacje - tego wymaga.
Indywidualizowanie oddziaływań kierowników należy, jak nie raz się jeszcze
okaże, do podstawowych jego powinności. Organizowanie - to zapewnienie i
utrzymywanie składu osobowego kierowanego zespołu oraz jego zintegrowanie,
sprzyjające realizacji zadań stojących przed tym zespołem. To także
strukturyzowanie zachowań poszczególnych podwładnych, ich regulowanie i
koordynacja po to, aby jak najlepiej przyczyniały się do osiągnięcia założonych
celów. Organizowanie pracy pojedynczych podwładnych nie musi być domeną
kierownika, może pozostać w gestii indywidualnych decyzji pracowniczych. Stopień
swobody konkretnego pracownika zawsze zależeć jednak powinien od decyzji
kierownika.
Motywowanie może przybrać formę sterowania
zewnętrznego bądź stymulowania motywacji wewnętrznej pracowników. Pierwsze z
wymienionych oddziaływań polega na wywieraniu wpływu na podwładnych za pomocą
odpowiednio dobranych wzmocnień zewnętrznych (nagród i kar). Większe i dłużej
utrzymujące się w czasie zaangażowanie w realizowane zadania łączy się ze
wzbudzaniem u pracowników wewnętrznej motywacji - tendencji do samosterowania i
samokierowania. Decyzja o tym, jaki rodzaj oddziaływań przyniesie lepsze
rezultaty, w przypadku danego zespołu czy konkretnych pracowników, pozostaje w
gestii kierownika. Kontrolowanie przejawia się w dwóch formach. Po pierwsze,
jest ono działaniem prowadzonym na bieżąco, w trakcie realizacji zadań zleconych
podwładnym. Przybiera ono wówczas postać nadzoru, który może być zróżnicowany
pod względem ścisłości. Realizację tej formy kontroli może kierownik w całości
przekazać swoim podwładnym. W efekcie pojawia się szansa wystąpienia u nich
samokontroli, silnego czynnika motywującego pracowników - pod tym wszakże
warunkiem, że są dojrzali zawodowo i osobowo. Drugą formą kontrolowania jest
porównywanie rzeczywistych, końcowych rezultatów wszczętych działań z ich
planami. Z tej formy kontroli kierownikowi zrezygnować na pewno nie wolno.
Pozwala ona zachować ogląd nad całością działań podejmowanych przez kierowanych
i możliwość niezbędnych interwencji. Daje sposobność nie tylko egzekwowania
postawionych wymagań, czy sformułowanych oczekiwań i nadziei. W jej wyniku
możliwe staje się również przekazanie podwładnym informacji zwrotnej
komentującej osiągnięte rezultaty. Odpowiednio przekazana ocena działań
podwładnego może wzmocnić jego zaangażowanie i skorygować działania podejmowane
w przyszłości. Jest ona także przyczynkiem do sprawiedliwego wynagradzania
pracowników i usprawnienia planowania ich rozwoju zawodowego. Na podstawie
analizy faz kierowania ludźmi, wyraźnie widać, iż praca kierownika jest procesem
nieustannego podejmowania decyzji. Problem - do jakiego stopnia należy ludźmi
manipulować, jaki dawać im zakres indywidualnej swobody jest natury dynamicznej.
Ciągle i od nowa kwestia ta musi być przez kierownika rozstrzygana. Jej wynik
decyduje o zastosowanych środkach wpływu interpersonalnego.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|