
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Proces prywatyzacji
przedsiębiorstwa państwowego na przykładzie firmy
Wśród globalnych problemów ekonomicznych prywatyzacja w ostatnich latach zajmuje
miejsce szczególne. Pierwszy raz w dziejach jest ona stałym punktem programów
gospodarczych wszystkich rządów, zarówno krajów rozwiniętych, które redukują
swój – często nieznaczny – sektor państwowy, jak i rozwijających się, a także
trzeciej specyficznej grupy państw, tworzących nowy system społeczno-gospodarczy
po upadku systemu socjalistycznego, określanych jako gospodarki okresu
przejściowego. Przyczyną prywatyzacji jest niewątpliwie dążenie do wzrostu
efektywności danej gospodarki. Głównym
celem transformacji systemowej jest odejście od
gospodarki niedoborów, która jest właściwa dla systemu nakazowo-rozdzielczego i
wejście na tory gospodarki zrównoważonej – rynkowej. Filarem tych dążeń, zmian
ustrojowych i systemowych w naszej gospodarce jest
restrukturyzacja własnościowa przedsiębiorstw.
Rozwój i dominujący udział prywatnej własności w gospodarce jest niezbędny w
przejściu do liberalnej gospodarki rynkowej. Wiąże się to ze zwiększoną
efektywnością gospodarowania w skali mikro– i makroekonomicznej, a także
przyspieszoną adaptacją przedsiębiorstw do zaostrzającej się konkurencji na
rynku wewnętrznym i zagranicznym. Dokonany w 1989 roku przełom polityczny i
gospodarczy postawił przed jednostkami gospodarki państwowej problem
dostosowania się do nowych warunków. Musiały podejmować
działania restrukturyzacyjne, dokonywać zmian
wewnątrzzakładowych. Miało to ogromny wpływ na ich pozycję, miejsce na rynku i
powiązania gospodarcze. Nie wszystkie z tych przedsiębiorstw potrafiło się
przystosować do zmieniającego się otoczenia, Wiele podejmowanych działań nie
spełniło oczekiwanych efektów. Przedsiębiorstwa poruszały się po nie znanym
dotychczas obszarze podejmowania decyzji związanych z prywatyzacją.
Prywatyzacja jest procesem polegającym na
obejmowaniu akcji w podwyższonym kapitale zakładowym jednoosobowych spółek
Skarbu Państwa powstałych w wyniku komercjalizacji przez podmioty inne niż Skarb
Państwa lub inne niż państwowe osoby prawne; zbywaniu należących do Skarbu
Państwa akcji w spółkach oraz rozporządzaniu wszystkimi składnikami materialnymi
i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego lub spółki powstałej w
wyniku komercjalizacji na zasadach określonych ustawą. Ustawa o prywatyzacji
przedsiębiorstw państwowych z 13 lipca 1990 roku przewidywała dwie drogi
prywatyzacji: metodą pośrednią (kapitałową) lub metodą bezpośrednią
(likwidacyjną). Z kolei ustawa z 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i
prywatyzacji przewiduje:
sprzedaż przedsiębiorstwa,
wniesienie przedsiębiorstwa do spółki oraz
oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
Prywatyzacja kapitałowa polega na
przekształceniu przedsiębiorstwa państwowego w jednoosobową spółkę Skarbu
Państwa (komercjalizacja), a następnie na udostępnieniu akcji lub udziałów
podmiotom prywatnym. Obejmuje ona głównie duże i średnie przedsiębiorstwa będące
w stosunkowo dobrej kondycji finansowej. Podstawą do ich sprzedaży jest wycena
majątku przedsiębiorstwa dokonywana w oparciu o rynkową wartość aktywów
pomniejszonych o zobowiązania oraz spodziewane zyski. Proces prywatyzacji
wywołuje korzystne efekty mikroekonomiczne w długim okresie, i to dopiero wtedy,
kiedy formalnoprawna zmiana własności przekształca się w faktyczną -
ekonomiczną, czyli wtedy, gdy przedsiębiorstwo poddane zostaje presji
konkurencyjnej rynków: produktów, kapitałowego, menedżerów i informacji.
Pozytywne zjawiska które towarzyszą prywatyzacji kapitałowej, mają różną wagę i
intensywność. Do najważniejszych należą: stabilizacja, a nawet wzmocnienie
kondycji finansowej firm, wprowadzenie na rynek nowych produktów, intensyfikacja
działalności inwestycyjnej, głębsze dostosowania rynkowe, bardziej profesjonalne
i skuteczne zarządzanie oraz koncentracja tytułów własności. Oprócz pozytywnych
skutków prywatyzacji kapitałowej wymienić należy również zjawiska i efekty nie
poddające się jednoznacznym ocenom. Należą do nich: małe zmiany struktur
wewnętrznych, polityka płacowa, stosunkowo mała aktywność w obszarze
zatrudnienia oraz różnego rodzaju napięcia społeczne i konflikty. Z punktu
widzenia poprawy funkcjonowania przedsiębiorstw, ta ścieżka prywatyzacji rokuje
największe nadzieje. Dotyczy to zarówno kondycji finansowej, strategii
dostosowawczych, jak i zdolności rozwojowych firm.
Prywatyzacja likwidacyjna polega na sprzedaży
lub udostępnieniu podmiotom prawnym mienia lub całego przedsiębiorstwa
państwowego. Forma ta stosowana jest głównie w odniesieniu do firm upadających,
które wyczerpały możliwości zaciągania kredytów bankowych. W wielu przypadkach
do likwidacji dochodzi nie w wyniku złego funkcjonowania przedsiębiorstwa, ale
na skutek zadłużenia inwestycyjnego z minionych lat. Drogą bezpośrednią może
zostać sprywatyzowane również przedsiębiorstwo o dobrej kondycji, lecz tylko
wtedy, gdy znajdzie się inwestor chętny do zakupu firmy lub utworzenia spółki.
Podstawą prawną
prywatyzacji bezpośredniej był art. 37 ustawy o
prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, oferujący trzy ścieżki: sprzedaż,
oddanie w odpłatne korzystanie (leasing) lub wniesienie do spółki. Podobnie
sprawę tę reguluje ustawa z 1996 roku. Najpopularniejszym jest leasing
pracowniczy, a najefektywniejsze – wniesienie do spółki, gdyż pieniądze
wykładane przez inwestora trafiają nie do budżetu, a do przedsiębiorstwa.
Transformacja ustroju ekonomicznego postawiła przed polskimi przedsiębiorstwami
zadanie przeprowadzenia głębokich zmian, które pozwoliłyby na przystosowanie się
przedsiębiorstw państwowych do nowych wymogów gry rynkowej. Osią tych zmian w
gospodarce są wprowadzone głębokie przekształcenia własnościowe. Utożsamiane one
powinny być ze wstępem do głębokich przemian restrukturyzacyjnych wpływających
na poprawę efektywności gospodarowania. Przedsiębiorstwa państwowe postawione
zostały w obliczu wielu trudności i ograniczeń o charakterze politycznym,
prawnym i społecznym. Tak więc większość ich działań było zależnych od wielu
aspektów zróżnicowanego otoczenia. Efektem tego była wielość nietrafnych i mało
skutecznych działań.
Prywatyzacja małych i średnich przedsiębiorstw
jest stosunkowo prosta: można je w całości sprzedać inwestorowi, utworzyć z nim
nową spółkę lub przekazać pracownikom. Z dużymi przedsiębiorstwami sprawa jest
trudniejsza. Żeby sprzedać wielkie przedsiębiorstwo, trzeba znaleźć kupca z
wielkimi pieniędzmi, albo poszukać licznych kupców z takimi kapitałami, które
zsumowane, pozwolą na wspólny zakup. Niestety nie można w ten sposób kupić
części przedsiębiorstwa państwowego. Zanim więc dojdzie do sprzedaży, trzeba to
przedsiębiorstwo skomercjalizować, tzn. przekształcić w spółkę. Spółka – inaczej
niż ma to miejsce w przypadku przedsiębiorstwa państwowego – może mieć wielu
niezależnych właścicieli. Oznacza to że kupnem części wielkiej firmy, będącej
spółką, mogą być zainteresowani zarówno inwestorzy instytucjonalni, jak i osoby
prywatne. Jednym z głównych zarzutów pod adresem polskiej prywatyzacji jest
tempo jej realizacji. Racjonalna dyskusja na ten temat jest niezwykle trudna.
Prywatyzacja nie może być traktowana jako akt samoistny, wyizolowany z szerszego
kontekstu ekonomicznego i społecznego. Jej tempo, zakres i metody są uzależnione
od warunków, w których jest przeprowadzana. Wyraźnymi hamulcami prywatyzacji w
Polsce okazały się: uwarunkowania polityczne, nikłe społeczne poparcie dla
prywatyzacji, ograniczone zainteresowanie kapitału zagranicznego nabywaniem
prywatyzowanych przedsiębiorstw, mała wydolność organów prywatyzacyjnych
(ograniczenia techniczno- organizacyjne) oraz niedorozwój lub brak instytucji
koniecznych do sprawnego funkcjonowania gospodarki rynkowej (np. system bankowy,
ubezpieczeniowy, instytucje rynku pieniężnego i kapitałowego, firmy
konsultingowe itp.). Stałym problemem procedur prywatyzacyjnych jest właściwa
wycena przeznaczonych do sprzedaży przedsiębiorstw. Padają zarzuty zarówno o
zawyżanie jak i zaniżanie wycen. Badania wykazują, że w świadomości społecznej
prywatyzowane przedsiębiorstwa mają wartość emocjonalną, odległą od wartości
rynkowej ukształtowanej na zasadzie prawa popytu i podaży. Inwestorzy
uczestniczący w prywatyzacji nabywają majątek zgodnie z obowiązującymi
przepisami i pod nadzorem organów reprezentujących Skarb Państwa. Przy
określeniu „rzeczywistej” ceny rynkowej znajdują zastosowanie szczegółowe
analizy przedprywatyzacyjne spółek, wykonywane przez niezależnych ekspertów z
firm konsultingowych, wyłanianych przez Ministerstwo Skarbu Państwa zgodnie z
procedurą zamówień publicznych. Weryfikacji wymaga także pogląd, że w wyniku
prywatyzacji gwałtownie rośnie bezrobocie. U progu reform prywatyzacja budziła
duże obawy społeczne, zwłaszcza wśród wielu pracowników przedsiębiorstw. W miarę
upływu czasu postawy wobec prywatyzacji zaczęły się zmieniać. głównie dzięki
doświadczeniom, które pokazały, że sprawna prywatyzacja jest niezastąpionym
sposobem na naprawę i rozwój przedsiębiorstwa, a jej odkładanie prowadzi prędzej
czy później do jego bankructwa. Analiza przeprowadzona przez Ministerstwo Skarbu
dowodzi, iż w sprywatyzowanych podmiotach gospodarczych realizowane są
zobowiązania inwestycyjne i socjalne. W konsekwencji przynosi to stabilność lub
wzrost poziomu zatrudnienia oraz satysfakcję płacową. Regiony zagrożone
strukturalnym i długotrwałym bezrobociem wymagają wręcz procesów prywatyzacji w
celu aktywizacji nie wykorzystanej siły roboczej. Na uwagę zasługuje fakt, że
przewaga firm sprywatyzowanych nad państwowymi w sferze zatrudnienia ujawniła
się natychmiast, a nie z pewnym odroczeniem, jak w wypadku innych czynników.
Oznacza to, że od momentu prywatyzacji nastąpił znaczący wzrost zatrudnienia,
głównie dzięki większej zdolności do ekspansji sprzedaży, w dużym stopniu
neutralizujący zwolnienia części dotychczasowych pracowników. Tak więc dzisiaj
już nikt nie może zasłaniać się silnymi oporami społecznymi jako przyczyną
opóźniania prywatyzacji. Prywatyzacja okazała się niezwykle ważnym czynnikiem
restrukturyzacji firm rozumianej jako proces przemian w przedsiębiorstwie,
dzięki którym poprawiają się jego główne wskaźniki, takie jak zyskowność,
płynność finansowa, wydajność pracy, ogólna efektywność, eksport. Prywatyzacja
jest bowiem głównym, niezastąpionym sposobem naprawy i rozwoju przedsiębiorstwa,
czyli jego restrukturyzacji. Prywatyzacja dająca odpowiednią koncentrację
własności w przedsiębiorstwie przynosi lepsze wyniki niż prywatyzacja, której
rezultatem jest własność rozproszona. Trzeba więc tak prywatyzować, aby dać
przedsiębiorstwu poważnych solidnych (współ)właścicieli - inwestorów
strategicznych - z wiedzą, kapitałem oraz bodźcami i umiejętnościami
nadzorowania tych, którzy bezpośrednio zarządzają firmą.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|