
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Proces rekrutacji na stanowisko w
firmie kurierskiej
W systemie rynkowym
polityka selekcji i rekrutacji powinna być
powiązana z celami strategicznymi organizacji, a dobór poszczególnych elementów
sprzyjać efektywności firmy. Na polskim rynku pracy nie brakuje kandydatów na
dobrych pracowników.
Funkcja personalna firmy ma za zadanie ich
znaleźć, zachęcić do uczestnictwa i zatrzymać w firmie. Rekrutacja oznacza
przyciąganie przez organizację wystarczająco dużej dla celów selekcji liczby
kandydatów. Istnieją dwa rodzaje rekrutacji: szeroka i segmentowa.
Rekrutacja szeroka polega na kierowaniu ofert
zatrudnienia na tzw. szeroki rynek pracy. Stosowane procedury są standardowe i
mało skomplikowane, firmie zależy głównie na tym, aby jej wiadomość dotarła do
maksymalnej liczby potencjalnych kandydatów na pracowników. W przypadku
rekrutacji szerokiej celowe jest zamieszczanie anonsów w prasie. Więc raczej
korzysta się z prasy o zasięgu regionalnym lub lokalnym w zależności od tego,
ilu kandydatów zamierzamy zatrudnić. Można także skorzystać z usług lokalnych,
rozgłośni radiowych czy nawet stacji telewizyjnych, bądź z usług biura
pośrednictwa pracy. Taka forma rekrutacji jest wskazana przy poszukiwaniu
kandydatów na szeregowe stanowiska pracy, np. stanowiska bezpośrednio
produkcyjne.
Rekrutacja segmentowa kierowana jest do
określonego segmentu rynku pracy, tj. pewnej grupy potencjalnych kandydatów,
posiadających określone cechy, umiejętności i kwalifikacje. Organizacja
poszukuje nie zwykłego pracownika, lecz specjalistę. Procedury stosowane w tym
przypadku są bardziej skomplikowane. Firma kieruje ofertę do potencjalnych
kandydatów należących już do danego segmentu. W związku z tym firma musi
odnaleźć poprzez tak sformułowaną ofertę, aby ta właśnie grupa odebrała ją jako
atrakcyjną. Komunikat organizacji nie jest już bezosobowy i ogólny - ma
określonego adresata. Tego rodzaju rekrutacja wskazana jest wówczas, gdy chcemy
zatrudnić dobrze opłacanych specjalistów i menedżerów. Ponieważ koszty
rekrutacji są znaczne, nie należy jej stosować przy zatrudnianiu pracowników
operacyjnych. Gdy przeprowadzamy segmentową akcję rekrutacyjną, naszą ofertę
kierujemy do takich kanałów informacyjnych, o których wiemy, że korzystają z
nich interesujące nas segmenty rynku pracy. Jeśli więc pragniemy przyciągnąć
wykształconych informatyków do firmy, sprawdzamy najpierw, jakie pisma są
czytane przez tę grupę zawodową. Następnie zamieszczamy w nich ogłoszenie
zredagowane w taki sposób, aby mogły spełnić swój cel, tj. zainteresować pracą w
naszej firmie. Przedsiębiorstwo wychodzi na rynek pracy, identyfikuje tam
kategorie i grupy kandydatów na pracowników i stara się ich zainteresować
organizacją oraz w taki sposób na nich wpływać, aby podjęli starania o przyjęcie
do organizacji. Są dwa
źródła naboru pracowników: wewnętrzny i
zewnętrzny. Zewnętrzny rynek pracy stanowią kandydaci na uczestników
organizacji, znajdujący się w jej otoczeniu. Mogą to być bezrobotni, absolwenci,
osoby pragnące zmienić pracodawcę. Akcja rekrutacyjna skierowana na rynek
zewnętrzny polega na informowaniu interesujących grup potencjalnych kandydatów o
przedsiębiorstwie, o aktualnym wakacie i warunkach pracy. Podczas akcji
rekrutacyjnej, skierowanej na wewnętrzny rynek pracy, działy personalne
informują o wakatach i starają się zainteresować pracowników awansem lub
przesunięciem. Wiele przedsiębiorstw preferuje wewnętrzny rynek pracy.
Rekrutacja przeprowadzana na tym rynku jest mniej kosztowna, pracochłonna i
pewniejsza niż na zewnętrznym rynku pracy. Pracownicy już zatrudnieni są
sprawdzeni, znane są ich siły i słabości, dział personalny dysponuje wynikami
okresowych ocen. Możemy z większym prawdopodobieństwem przewidzieć ich wyniki na
nowym stanowisku pracy. W tym przypadku najbardziej odpowiednią metodą jest
nawiązanie kontaktu z kierownikami liniowymi i z kierownikami ds. personelu
niższych szczebli organizacji. Najczęściej dyrektor personalny rozsyła do
komórek organizacyjnych listy informujące o wakacie. Odpowiedzialni pracownicy
przejmują inicjatywę, współpracując z dyrektorami i kierownikami liniowymi.
Znają swych pracowników i dysponują najczęściej potrzebnymi informacjami.
Odpowiedzialni za akcję rekrutacyjną pracownicy kontaktują się z ewentualnymi
kandydatami i przeprowadzają z nimi rozmowy. Skuteczną metodą rekrutacji jest
też zamieszczanie informacji w prasie wewnętrznej oraz ogłoszenia na tablicach
ogłoszeń. Koszty takiej akcji są znacznie niższe niż w przypadku akcji
rekrutacyjnej na zewnętrznym rynku pracy (np. korzystanie ze środków masowego
przekazu, ogłoszenia reklamowe w formie plakatów). Dzięki niej pracownicy
uzyskują większą możliwość awansowania, wzrasta poczucie więzi z organizacją.
Organizacje stosujące tę zasadę podkreślają, że sprzyja ona rozwojowi
proefektywnościowej kultury organizacyjnej, redukuje fluktuację personelu, a
nawet może pozytywnie wpłynąć na stopę produktywności, ponieważ wzrasta
motywacja. Dlatego wiele przedsiębiorstw daje pierwszeństwo wewnętrznemu rynkowi
pracy. Decyzję o przeprowadzeniu akcji na zewnętrznym rynku pracy podejmuje się
dopiero wtedy, kiedy stanowisko nie zostanie obsadzone przez pracownika już
zatrudnionego w firmie. Chętnie stosowaną metodą jest utrzymywanie kontaktu z
potencjalnymi źródłami rekrutacji np. ze szkołami, uniwersytetami, organizacjami
profesjonalnymi i naukowymi. Należy pamiętać, że naszą ofertę kierujemy do
takiego odbiorcy, jakiego pragnęlibyśmy ujrzeć w firmie. Oferta jest
prawdopodobnie pierwszym kontaktem potencjalnego kandydata z organizacją.
Powinna dać mu pozytywne wyobrażenie o niej, ale nie powodować późniejszego
rozczarowania. Nie należy więc obiecywać więcej, niż można dać. Nie można też
wymagać od kandydatów zbyt wiele. Poszukujemy poprzez ogłoszenie dokładnie
takiego człowieka, jaki jest nam potrzebny i, co ważne, jakiego mamy realną
szansę ujrzeć na rozmowie selekcyjnej. Związki zawodowe oddziałują na decyzje
pracodawców dotyczące rekrutacji przez szczegółowe badanie zasadności zwolnień
pracowniczych, stosowanie wobec nich sprzeciwu i wywieranie presji w zakresie
działalności zatrudnieniowej na obszarach szczególnie dotkniętych problemami
bezrobocia. Innym zewnętrznym czynnikiem wpływającym na
proces rekrutacji jest rynek pracy. Swoje
oddziaływanie zaznacza przez oferowaną liczbę oraz jakość kandydatów do pracy. W
szczególny sposób uwidacznia się wpływ lokalnego rynku pracy. Jest on
najbliższym firmie źródłem zewnętrznej rekrutacji. Szerszy rynek dysponuje w
pełniejszym zakresie niż lokalny zasobami pracy o rzadkich kwalifikacjach. Stąd
też stanowi źródło pozyskiwania pracowników niedostępnych na lokalnym rynku.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|