
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Uwarunkowania ekonomiczne rozwoju
firmy ubezpieczeniowej w Polsce na przykładzie
Warunkiem kompleksowego zarządzania jest systemowe traktowanie organizacji.
Określa się trzy systemy, za które menedżerowie ponoszą odpowiedzialność: system
społeczny, czyli kulturowy, system zarządzania i system techniczny. System to
„ciąg funkcji lub działań w obrębie organizacji, współpracujących, aby osiągnąć
jej cele”. Części systemu muszą się wzajemnie wspomagać. Zadanie kierownictwa
polega na doprowadzeniu do tego, aby wszyscy koncentrowali się na celach
systemu. System społeczny, zwany też systemem kulturowym, to zbiór przekonań i
wynikających z nich zachowań wspólnych dla całej organizacji. Niektóre firmy
rozpoczynają wdrażanie swoich inicjatyw jakościowych od dążenia do zmian systemu
kulturowego. System techniczny składa się z takich czynników, jak stosowane
technologie i infrastruktura (w tym rozwiązania ergonomiczne, oprogramowanie i
sprzęt komputerowy oraz inwestycje kapitałowe potrzebne do wypełnienia misji
firmy). Sukces firmy zależy nie tylko od jej wielkości, ale od tego czy jest ona
ekspansywna. Firma powinna do czegoś dążyć, powinna chcieć coś osiągnąć w swojej
dziedzinie. Małe ale mobilne firmy często odnoszą sukces i wtedy stają się
wielkie. Firma, wkraczająca w przyszłość i taka która chce się rozwijać, musi
wiedzieć, czym chce być, jakie cele i w jaki sposób ma je osiągnąć, jakie ma
szansę powodzenia, z jakimi zagrożeniami musi się liczyć w osiągnięciu pozycji.
Uwarunkowania rozwoju firmy wymagają
zidentyfikowania pozycji strategicznej, w jakiej ono się aktualnie znajduje.
Pozycję strategiczną firmy wyznaczają
zewnętrzne i wewnętrzne czynniki mogące mieć istotny wpływ na działalność firmy.
Wyznaczenie pozycji strategicznej przedsiębiorstwa będzie możliwe dzięki
wykorzystaniu prezentowanych w poprzednich rozdziałach: analizy makrootoczenia,
otoczenia konkurencyjnego oraz
analizy wnętrza przedsiębiorstwa.
Pozycja strategiczna będzie zatem wypadkową
wpływu zewnętrznych i wewnętrznych czynników oddziałujących na badane
przedsiębiorstwo. Menedżerowie muszą opracować koncepcję całościowego rozwoju
firmy i jego przyszłej pozycji na rynku i otoczenia. Tak opracowana koncepcja
uwzględniająca własne wyobrażenia o przyszłości i uwarunkowania sytuacyjne oraz
potrzeby i możliwości nazywa się strategią. Strategia to określona koncepcja
systemowego działania (plan działań), polegająca na formułowaniu zbioru
długookresowych celów przedsiębiorstwa i ich modyfikacji w zależności od zmian
zachodzących w jego otoczeniu, określeniu zasobów i środków niezbędnych do
realizacji tych celów oraz sposobów postępowania zapewniających optymalne ich
rozmieszczenie i wykorzystanie w celu elastycznego reagowania na wyzwania rynku
i zapewnienie przedsiębiorstwu korzystnych warunków egzystencji i rozwoju.
Menedżer przed zbudowaniem dobrej i
skutecznej strategii firmy, powinien dokonać
dwóch analiz: strategiczną diagnozę otoczenia firmy i strategiczną diagnozę
organizacji.
Strategiczną analizę otoczenia firma powinna
dokonywać co najmniej na trzech poziomach: środowiska, branży i grupy
strategicznej. Analizę środowiska firmy należy rozpocząć od identyfikacji
otoczenia dalszego i bliższego. Otoczenie dalsze to takie zmiany, które wpływają
na działanie firmy, ale na które firma nie ma wpływu np. zmiany polityczne,
regulacje prawne. Otoczenie bliższe to z kolei zmiany, które mają wpływ na
firmę, na które firma może mieć również wpływ, tzn. może je zmieniać i
kształtować np.: odbiorcy, konkurenci, dostawcy lub lokalna społeczność. W
otoczeniu tym toczy się walka konkurencyjna. Ostatnim etapem przy analizie
środowiska jest analiza szans i zagrożeń, czyli ocena trendów i możliwych
zdarzeń w wyróżnionych segmentach w kategoriach szans i zagrożeń, jakie
potencjalnie tworzą. Efektem analizy szans i zagrożeń jest zbudowanie diagnozy i
prognozy relacji między firmą a jej środowiskiem, taki sposób, aby uniknąć
zagrożeń i skorzystać z szans. Kolejnym krokiem w analizie strategicznej jest
analiza konkurencji w branży. Najbardziej standardowym modelem tej analizy jest
tzw. model pięciu sił opracowany przez Portera. Te pięć podstawowych sił to:
bariery wejścia, dostawcy, odbiorcy, substytuty, rywalizacja między
konkurentami. Intensywność rywalizacji w ramach branży kształtują następujące
zmienne: tempo wzrostu branży, stopień zróżnicowania produktów (możliwość
zbudowania marki), koszty stałe, liczba i zróżnicowanie konkurentów. Z punktu
widzenia firmy nowo wchodzącej do branży, jak i konkurentów budujących swoją
strategię znacznie bardziej istotnym otoczeniem może być konkretna grupa
strategiczna niż cała branża. Grupą strategiczną jest zbiór firm stosujących
podobne strategie działania. Analizę grupy strategicznej dokonuje się, dla
określenia tych zmiennych, które mają decydujący wpływ na powstawanie barier
mobilności, a także dla określenia grup dominujących, ważnych i marginalnych w
sektorze. Analizę grupy strategicznej dokonuje się również dla sprecyzowania
możliwości przesunięć strategicznych firmy w ramach sektora. Firma może wzmocnić
pozycję własnej grupy strategicznej, przesunąć się do lepszej grupy
strategicznej lub opuszczenie grupy strategicznej i stworzenie nowej grupy.
Uzupełnieniem strategicznej diagnozy otoczenia firmy powinna być strategiczna
diagnoza organizacji. Celem strategicznej diagnozy organizacji jest zrozumienie
jej potencjału konkurencyjnego teraz i w przyszłości. Tworzywem dla tego
potencjału są zasoby i umiejętności, które w porównaniu z konkurencją będą
stanowiły o siłach i słabościach firmy na rynku. Analizę organizacji dla małej
firmy można dokona za pomocą analizy SWOT. Jest to model prosty i daje dobry
obraz sytuacji organizacji. Analiza SWOT polega na określeniu słabych i silnych
stron firmy tzw. otoczenie wewnętrzne oraz zewnętrznych szans i zagrożeń.
Silnymi stronami firmy są przede wszystkim jej unikalne zasoby, umiejętności lub
inne aspekty odróżniające ją w pozytywny sposób od konkurentów. Silna strona
firmy to specyficzna przewaga, na której można budować strategię, np.
lokalizacja, dostęp do tanich źródeł finansowania, patenty, własna technologia,
lojalni pracownicy. Słabymi stronami firmy są wszystkie aspekty jej
funkcjonowania, które ograniczają sprawność firmy lub blokują jej rozwój, np.
zadłużenie, przestarzała technologia, słaby marketing. Po przeprowadzaniu
strategicznej analizy otoczenia firmy i organizacji firmy, można pomyśleć o
zbudowaniu skutecznej strategii rozwojowej firmy.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|