
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Polityka regionalna w Polsce na
tle europejskich celów polityki regionalnej na przykładzie
województwa
Powołanie podmiotu władzy regionalnej postawiło przed władzami krajowymi
konieczność zdefiniowania
krajowej polityki regionalnej i opracowania
instrumentów jej realizacji. Klasyczne dylematy dotyczące rozumienia polityki
regionalnej wydawały się być rozstrzygnięte poprzez zapisy ustawy o samorządzie
województwa, świadczącej o tym, że wybrano pobudzanie długotrwałego rozwoju
regionu i podwyższanie konkurencyjności obszaru przy wykorzystaniu jego
wewnętrznego potencjału. Sejm przyjął w maju 2000 r. Ustawę o wspieraniu rozwoju
regionalnego definiując je jako „terytorialnie ukierunkowany zespół działań Radu
Ministrów i administracji rządowej na rzecz trwałego rozwoju społeczno
gospodarczego i ochrony środowiska prowadzonych we współpracy z jednostkami
samorządu terytorialnego oraz partnerami społecznymi i gospodarczymi”. Ustawa
określając cele wspierania rozwoju regionalnego wskazała tym samym na cele
krajowej polityki regionalnej obejmujące :rozwój poszczególnych obszarów kraju i
warunków życia ich mieszkańców a także podnoszenie konkurencyjności wspólnot
samorządowych oraz wyrównywanie różnic w poziomie rozwoju poszczególnych
obszarów. Realizacja celów
polityki regionalnej poprzez wspieranie rozwoju
regionalnego wymaga wieloletniego planu, dlatego ustawa przewiduje obowiązek
uchwalania przez Radę Ministrów narodowej
strategii rozwoju regionalnego na sześć lat
budżetowych. Ponieważ przy opracowaniu narodowej strategii rozwoju regionalnego
bierze się pod uwagę strategie wojewódzkie, dlatego też województwa muszą
dostosować do kalendarza rządowego swój rytm uchwalania strategii bądź ich
weryfikacji. Rząd realizuje narodową strategię poprzez kolejne programy wsparcia
a więc poprzez wskazanie które z działań w zakresie rozwoju regionu sprzyjają
realizacji celów
krajowej polityki regionalnej i mogą być,
zgodnie z opracowaną strategią, wspierane z budżetu państwa. Program wsparcia
nie ma charakteru sektorowego, lecz zintegrowany i stanowi podstawę do
negocjacji z władzami regionalnymi realizacji wspólnego programu opartego na
zasadach kontraktowych. Minister odpowiedzialny za przygotowanie programu
wsparcia określa typ zadań, które mogą być wspierane, obszary wsparcia i
proponowaną alokację środków dla każdego z nich. Samorząd regionalny przedkłada
swój program regionalny zawierający propozycję przedsięwzięć wymagających
wsparcia, których realizacja przyczyni się do osiągnięcia celów krajowej
polityki regionalnej. Podpisanie kontraktu kończy negocjacje miedzy rządem a
samorządem i otwiera proces realizacji zadań. Różnice międzyregionalne w Polsce
mają charakter głównie strukturalny. Polska nie jest tu żadnym wyjątkiem, takie
jest bowiem generalne podłoże różnic w poziomie rozwoju. W Polsce druga pod
względem ważności przyczyna różnic w zamożności – upadek regionów przemysłowych
- nie występuje jeszcze na masową skalę, choć ograniczanie się jedynie do
restrukturyzacji przemysłu górnośląskiego przez upadek, bez tworzenia na jego
miejsce innych form zatrudnienia i przebudowy substancji poprzemysłowej
spowoduje w niedługim czasie powstanie w tej wielkiej konurbacji zagłębia
miejskiej biedy i patologii. W nowym modelu gospodarki wiedzochłonnej, który –
choć jeszcze w Polsce nie dominuje, to jednak coraz silniej wyznacza rytm i
strukturę procesów gospodarczych dzięki kontaktom gospodarki polskiej z
gospodarką światową – przemysł traci kluczową pozycję na rzecz usług.
Transformacja post-socjalistyczna to w znacznym stopniu proces
dezindustrializacji, przy jednoczesnym szybkim rozwoju usług, szczególnie usług
rynkowych. Jest więc oczywiste, że najszybsze tempo rozwoju mogą uzyskać te
układy terytorialne, które w największym stopniu mogą rozwijać owe szybko
rosnące dziedziny gospodarki. To są właśnie wielkie miasta, w których przemysł
albo został zlikwidowany, albo też uległ daleko idącej restrukturyzacji,
zmieniając się w nowoczesną kombinację działalności twórczej i wytwórczej,
przemysłowej i usługowej. W znacznie gorszej sytuacji znajdują się okręgi
przemysłowe, które są poddawane głębokiej restrukturyzacji. To właśnie te
procesy powodują, że takie subregiony, jak śląski, legnicki, wałbrzyski stale
tracą dystans do średniej krajowej, a w jeszcze szybszym tempie do wielkich
miast. Przypadki Łodzi i Trójmiasta wskazują, że czynnik wielkomiejski może
rekompensować straty w poziomie PKB wywołane upadaniem wiodących dotychczas
przemysłów. Odwołując się do koncepcji dystansów można powiedzieć, że polskie
wielkie miasta są najbliżej „położone” w stosunku do europejskich centrów
gospodarczych i innowacyjnych zarówno ze względu na dystans geograficzny, jak i
instytucjonalny. Należy pamiętać, że dystans geograficzny mierzy się czasem i
łatwością dotarcia, a więc te obszary, które są wyposażone w lotniska
międzynarodowe i szybką kolej są „bliższe”, niż obszary słabo dostępne,
pozbawione połączeń transportowych z Europą. Także korzystniejsza struktura
społeczno-ekonomiczna w wielkich miastach niż na terenach pozametropolitalnych
czyni je mniej oddalonymi w układzie instytucjonalnym od głównych metropolii
europejskich i światowych, wyznaczających kierunki i tempo rozwoju gospodarki
światowej. W szczególnie trudnej sytuacji znajdują się wschodnie regiony Polski,
charakteryzujące się dużymi dystansami geograficznymi i instytucjonalnymi do
centrów europejskich. Tym też należy tłumaczyć ich postępująca marginalizację w
społeczno-gospodarczej przestrzeni kraju, przyjmującą wyraz nie tylko relatywny,
ale też niestety i absolutnego regresu gospodarczego.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|