
Piszemy wzory na prace magisterskie, prace dyplomowe,
prace licencjackie,
prace inżynierskie,
prace zaliczeniowe,
referaty, opracowania, analizy, publikacje
PRZYKŁADOWY TEMAT,
Z ZAKRESU KTÓREGO MOŻEMY NAPISAĆ MATERIAŁ:
Analiza strategiczna firmy jako podstawa do
założeń strategii rozwoju
Sukces firmy zależy nie tylko od jej wielkości, ale od tego czy jest ona
ekspansywna. Firma powinna do czegoś dążyć, powinna chcieć coś osiągnąć w swojej
dziedzinie. Małe ale mobilne firmy często odnoszą sukces i wtedy stają się
wielkie.
Firma, wkraczająca w przyszłość i taka która chce się rozwijać, musi wiedzieć,
czym chce być, jakie cele i w jaki sposób ma je osiągnąć, jakie ma szansę
powodzenia, z jakimi zagrożeniami musi się liczyć w osiągnięciu pozycji.
Menedżerowie muszą opracować koncepcję całościowego rozwoju firmy i jego
przyszłej pozycji na rynku i otoczenia. Tak opracowana koncepcja uwzględniająca
własne wyobrażenia o przyszłości i uwarunkowania sytuacyjne oraz potrzeby i
możliwości nazywa się strategią.
Strategia to określona koncepcja systemowego działania (plan działań),
polegająca na formułowaniu zbioru długookresowych celów przedsiębiorstwa i ich
modyfikacji w zależności od zmian zachodzących w jego otoczeniu, określeniu
zasobów i środków niezbędnych do realizacji tych celów oraz sposobów
postępowania zapewniających optymalne ich rozmieszczenie i wykorzystanie w celu
elastycznego reagowania na wyzwania rynku i zapewnienie przedsiębiorstwu
korzystnych warunków egzystencji i rozwoju.
Menedżer przed zbudowaniem dobrej i skutecznej strategii firmy, powinien dokonać
dwóch analiz: strategiczną diagnozę otoczenia firmy i strategiczną diagnozę
organizacji.
Strategiczną analizę otoczenia firma powinna
dokonywać co najmniej na trzech poziomach: środowiska, branży i grupy
strategicznej.
Analizę środowiska firmy należy rozpocząć od identyfikacji otoczenia dalszego i
bliższego.
Otoczenie dalsze to takie zmiany, które
wpływają na działanie firmy, ale na które firma nie ma wpływu np. zmiany
polityczne, regulacje prawne.
Otoczenie bliższe to z kolei zmiany, które mają
wpływ na firmę, na które firma może mieć również wpływ, tzn. może je zmieniać i
kształtować np.: odbiorcy, konkurenci, dostawcy lub lokalna społeczność. W
otoczeniu tym toczy się walka konkurencyjna.
Ostatnim etapem przy analizie środowiska jest
analiza szans i zagrożeń, czyli ocena trendów i
możliwych zdarzeń w wyróżnionych segmentach w kategoriach szans i zagrożeń,
jakie potencjalnie tworzą. Efektem analizy szans i zagrożeń jest zbudowanie
diagnozy i prognozy relacji między firmą a jej środowiskiem, taki sposób, aby
uniknąć zagrożeń i skorzystać z szans.
Kolejnym krokiem w analizie strategicznej jest
analiza konkurencji w branży. Najbardziej
standardowym modelem tej analizy jest tzw.
model pięciu sił opracowany przez Portera. Te
pięć podstawowych sił to: bariery wejścia, dostawcy, odbiorcy, substytuty,
rywalizacja między konkurentami.
Intensywność rywalizacji w ramach branży kształtują następujące zmienne: tempo
wzrostu branży, stopień zróżnicowania produktów (możliwość zbudowania marki),
koszty stałe, liczba i zróżnicowanie konkurentów.
Z punktu widzenia firmy nowo wchodzącej do branży, jak i konkurentów budujących
swoją strategię znacznie bardziej istotnym otoczeniem może być konkretna grupa
strategiczna niż cała branża. Grupą strategiczną jest zbiór firm stosujących
podobne strategie działania.
Analizę grupy strategicznej dokonuje się, dla
określenia tych zmiennych, które mają decydujący wpływ na powstawanie barier
mobilności, a także dla określenia grup dominujących, ważnych i marginalnych w
sektorze. Analizę grupy strategicznej dokonuje się również dla sprecyzowania
możliwości przesunięć strategicznych firmy w ramach sektora. Firma może wzmocnić
pozycję własnej grupy strategicznej, przesunąć się do lepszej grupy
strategicznej lub opuszczenie grupy strategicznej i stworzenie nowej grupy.
Uzupełnieniem strategicznej diagnozy otoczenia firmy powinna być strategiczna
diagnoza organizacji.
Celem strategicznej diagnozy organizacji jest
zrozumienie jej potencjału konkurencyjnego teraz i w przyszłości. Tworzywem dla
tego potencjału są zasoby i umiejętności, które w porównaniu z konkurencją będą
stanowiły o siłach i słabościach firmy na rynku. Analizę organizacji dla małej
firmy można dokona za pomocą analizy SWOT. Jest to model prosty i daje dobry
obraz sytuacji organizacji.
Analiza SWOT polega na określeniu słabych i
silnych stron firmy tzw. otoczenie wewnętrzne oraz zewnętrznych szans i
zagrożeń.
Silnymi stronami firmy są przede wszystkim jej unikalne zasoby, umiejętności lub
inne aspekty odróżniające ją w pozytywny sposób od konkurentów. Silna strona
firmy to specyficzna przewaga, na której można budować strategię, np.
lokalizacja, dostęp do tanich źródeł finansowania, patenty, własna technologia,
lojalni pracownicy.
Słabymi stronami firmy są wszystkie aspekty jej funkcjonowania, które
ograniczają sprawność firmy lub blokują jej rozwój, np. zadłużenie, przestarzała
technologia, słaby marketing.
Po przeprowadzaniu
strategicznej analizy otoczenia firmy i
organizacji firmy, można pomyśleć o zbudowaniu
skutecznej strategii rozwojowej firmy.
Istotą skutecznej strategii firmy jest, po pierwsze – wyraźne określenie
tożsamości firmy, a po drugie – firma powinna w otoczeniu odróżniać się od
konkurencji.
Strategia firmy składa się z pięciu zasadniczych elementów: misja firmy, domena
firmy, przewaga strategiczna, cele strategiczne oraz funkcjonalne prognozy
działania.
... to tylko krótki opis tematu
Jeżeli
zainteresował Państwa ten lub inny temat - możemy przygotować
indywidualną propozycję planu
(konspektu) wyłącznie dla Państwa
Dla Państwa wygody jesteśmy dostępni 7 dni w tygodniu.
Jeśli macie Państwo jakieś pytania lub wątpliwości, prosimy o kontakt z nami w
sposób najbardziej dla Państwa odpowiedni.
ABY ZAPOZNAĆ SIĘ Z
PROPOZYCJĄ INNYCH TEMATÓW KLIKNIJ PONIŻEJ

STRONA GŁÓWNA
PRZYKŁADOWE TEMATY
FORMULARZ KONTAKTOWY
https://www.mkpublikacje.pl
mk@mkpublikacje.pl
Tel.: +48 664 600 900
|